Kontrast
Czcionka
historia

Procesja Bożego Ciała na dziedzińcu Pałacu Saskiego za panowania Augusta Mocnego i Augusta III

Oprócz tradycyjnej procesji Bożego Ciała, prowadzonej od kolegiaty św. Jana ulicami Starej i Nowej Warszawy, za panowania Wettynów odbywała się druga, organizowana trzy dni później. Jej droga wiodła od kościoła Misjonarzy św. Krzyża na cour d’honneur Pałacu Saskiego. Zamieszczane w ówczesnej prasie informacje o „królewskich” procesjach, organizowanych wyłącznie w czasie pobytu monarchy w stolicy, stanowią ważne uzupełnienie barwnych, nieopublikowanych dotąd rysunków ze zbiorów Sächsische Staatsarchiv w Dreźnie. Autorem projektów oprawy uroczystości był dyrektor warszawskiego Bauamtu Joachim Daniel Jauch, królewski twórca efemerycznych dekoracji.

Ołtarz pod koroną Augusta Mocnego

Najwcześniejsza wzmianka archiwalna o procesji do ołtarza na dziedzińcu honorowym Pałacu Saskiego pochodzi z 1729 r. Uroczystości organizowane pod auspicjami króla odbywać się mogły także wcześniej, po zakończonej ok. 1724 r. częściowej przebudowie rezydencji Augusta II. Anonimowy autor notatki w krakowskich nowinach rękopiśmiennych z 1729 r. donosił, że 19 czerwca nuncjusz apostolski Camillo Paoluzzi, po odprawionej solennej mszy świętej w kościele Misjonarzy, poprowadził procesję do ołtarzy wystawionych na Krakowskim Przedmieściu przed pałacem Radziwiłłów, przed szpitalem św. Rocha i kościołem Wizytek oraz właśnie na dziedzińcu honorowym Pałacu Saskiego, gdzie przed bramą oczekiwał August II wraz z dworem. Kiedy procesja wchodziła na dziedziniec oraz gdy go opuszczała licznie rozstawieni tam gwardziści oddali salwy armatnie i wystrzały z broni palnej. Najprawdopodobniej tak ustalony scenariusz procesji obowiązywał do końca panowania Augusta III. Na środku wzniesiono ołtarz na sześciostopniowym podwyższeniu, pod czterokolumnowym baldachimem, którego zwieńczenie dekorowała korona królewska na poduszce oraz cztery wazony z kwiatami w narożach. Wokół umieszczono lichtarze oraz ustawiono drzewka, m.in. figowe, dekorujące także cały dziedziniec. Ponad sto roślin przeniesiono z tej okazji z ogrodu pałacowego. Ten szczegółowy opis odpowiada rysunkowi ze zbiorów drezdeńskich opatrzonemu datą „1729” (il. 1). Na planie sytuacyjnym dziedzińców Pałacu Saskiego Joachim Daniel Jauch przedstawił otoczony murowanym ogrodzeniem i parą odwachów dziedziniec honorowy, przeddziedziniec wydzielony fosą od strony Krakowskiego Przedmieścia oraz bramą główną do rezydencji, a także biegnącą na osi drogę procesyjną, ujętą szpalerami ozdobnych drzewek w kubłach. W centralnej części cour d’honneur widoczny jest najważniejszy element oprawy uroczystości – opisany wyżej ołtarz na podwyższeniu, z baldachimem na czterech kolumnach, otoczony dekoracyjnymi roślinami. Na skrajach dziedzińca honorowego umieszczono przejścia, którymi do bocznych bram w ogrodzeniu rozchodzili się uczestnicy procesji – duchowieństwo, obywatele stolicy oraz dzieci pierwszokomunijne. Uwzględniono ponadto rozstawienie asysty wojskowej złożonej z oddziałów gwardzistów koronnych i dragonów przy odwachach, podwójnych szpalerów gwardii koronnej i formacji muzycznych wzdłuż dziedzińca honorowego, drabantów wokół ołtarza, tzw. Żółtej Gwardii królewskiej przy fasadzie pałacu oraz artylerzystów poza ogrodzeniem pałacu.

Il. 1. Joachim Daniel Jauch, plan sytuacyjny dziedzińców Pałacu Saskiego z dekoracją na procesję Bożego Ciała w 1729 r., Drezno, Sächsisches Hauptstaatsarchiv, Schr 007, F. 089, Nr. 009 b.

W 1732 r. odbyła się ostatnia procesja na dziedziniec saskiej rezydencji za panowania Augusta II. O uroczystości tej zachowały się lakoniczne wzmianki w „Gazecie pisanej” Andrzeja Cichockiego oraz w stołecznym „Kuryerze Polskim” z tegoż roku (nr 131), gdzie wspomniano, że złe warunki atmosferyczne zmusiły do przesunięcia uroczystości na ostatni dzień oktawy. Procesję odprawiono w niemal identycznej jak w 1729 r. oprawie, o czym przekonuje kolejny, wykonany przez Jaucha w tej samej manierze rysunek (il. 2). Zmianie uległa jedynie dekoracja roślinami – rzędy drzewek w kubłach ujmujące dziedziniec honorowy i przeddziedziniec zastąpiono szeregami zapewne drewnianych konstrukcji oplecionych gałęziami.

Il. 2. Joachim Daniel Jauch, Plan sytuacyjny dziedzińców Pałacu Saskiego z dekoracją na procesję Bożego Ciała w 1732 r., Drezno, Sächsisches Hauptstaatsarchiv, Schr 007, F. 089, Nr. 009 c.

Procesja Bożego Ciała w asyście wojskowej

August III, który wraz z małżonką uroczyście wkroczył do Warszawy 25 listopada 1734 r., kontynuował tradycję „królewskiej” procesji do saskiej rezydencji. W 1735 r. w „Gazetach Polskich” (nr 48) odnotowano, że z okazji święta Bożego Ciała „W tymże pałacu [saskim] ołtarz takową był wystawiony inwencją. Na środku dziedzińca przed pałacem 4. kolumny baldakin bogaty aksamitny karmazynowy galonem i frędzlą bogatą przyozdobiony wspierały, in summitate którego korona na poduszce karmazynowej aksamitnej złożona widziana była". Wzniesiono więc wówczas baldachim identyczny z opisanym w roku 1729. W notatce prasowej nie wspomniano jednak o oprawie uroczystości. Chociaż w zbiorach saskich nie zachował się jej projekt, Jauch najpewniej wykorzystał swoją wcześniejszą koncepcję. Nawiązał do niej także później, o czym świadczy rysunek ilustrujący przygotowania do procesji w 1736 r. i – zgodnie z późniejszym napisem – wykorzystany także w 1744 r. (il. 3).

Il. 3. Joachim Daniel Jauch, Plan sytuacyjny dziedzińców Pałacu Saskiego Saskiego z dekoracją na procesję Bożego Ciała w 1736 i 1744 r., Drezno, Sächsisches Hauptstaatsarchiv, Schr 007, F. 089, Nr. 009 d.

Zasadniczej zmianie uległo otoczenie baldachimowego ołtarza, ustawionego tym razem na przecięciu przekątnych wielkiego kwadratu ustawionego pod kątem 45 stopni, wytyczonego przez aleje odchodzące ukośnie od drogi procesyjnej i prowadzące do bram murowanego ogrodzenia cour d‘honneur. Ujęto je w szpalery drzewek w kubłach oraz obelisków, między którymi stali królewscy gwardziści. Na oddzielnym rysunku (il. 4) ukazano wycinek projektu – drewniany obelisk, stożkowo przycięte drzewa oraz dwóch muszkieterów z królewskiego regimentu. Zgodnie z ówczesną praktyką owe dekoracyjne obeliski były ponownie używane w wielu, nie tylko sakralnych uroczystościach. Procesji towarzyszyła opisana w legendzie liczna asysta wojskowa o innym składzie niż na wcześniejszych projektach. Przy odwachach rozmieszczono gwardię koronną, wzdłuż wschodniej części dziedzińca honorowego po dwa szeregi piechoty z regimentu królewicza Franciszka Ksawerego, przy pałacu zaś żołnierzy formacji muzycznych (werblistów i trębaczy). Słabo widoczny, wykreślony grafitem okrąg wokół baldachimu świadczy o powstałym być może już wówczas zamyśle wprowadzonych później zmian jego otoczenia.

Il. 4. Joachim Daniel Jauch (?), Projekt elementów oprawy święta Bożego Ciała na dziedzińcu Pałacu Saskiego, 1736 r., Drezno, Sächsisches Hauptstaatsarchiv, Schr 007, F. 089, Nr. 009 h.

Na rysunku ukazującym projekt przygotowań do święta Bożego Ciała w 1748 r. i według późniejszego napisu wykorzystanym także w 1750 r. (il. 5) Jauch przedstawił zespół budowli wokół cour d’honneur i avant-cour, które powstały bądź zostały przekształcone w latach ok. 1740–1744. Widoczny jest rozbudowany Pałac Saski, oficyny ujmujące dziedziniec honorowy, kordegarda oraz zabudowania stajni królewskich, a także posesja Jerzego Ignacego Lubomirskiego po prawej stronie przeddziedzińca. Mimo ogólnego nawiązania do oprawy uroczystości z poprzednich lat, znaczącemu przekształceniu uległa kompozycja alei wokół ołtarza z baldachimem. Wzniesiono go tym razem na dużym kolistym polu, na przecięciu przekątnych znanego z poprzednio omówionego projektu kompozycyjnego kwadratu, przy którego narożach widoczne są ćwierćkoliste placyki skomunikowane z bocznymi bramami dziedzińca honorowego.

Il. 5. Joachim Daniel Jauch, Plan sytuacyjny dziedzińców Pałacu Saskiego z dekoracją na procesję Bożego Ciała w 1748 i 1750 r., Drezno, Sächsisches Hauptstaatsarchiv, Schr 007, F. 089, Nr. 009 e.

Rysunek opatrzono oznaczeniami literowymi opisanymi w szczegółowej legendzie, obejmującej – oprócz zabudowań dziedzińca – rozmieszczenie dekoracji roślinnych oraz rozstawienie formacji wojskowych. Aleje wokół ołtarza obwiedziono szpalerami drzewek pomarańczowych w kubłach i obeliskami, pomiędzy którymi straż trzymali muszkieterzy oraz wyższymi, gęsto ustawionymi drzewami na zewnętrznym obrysie. Na dziedzińcu honorowym w trzech rzędach ustawiono gwardię koronną oraz regiment ministra Henryka Brühla, na przeddziedzińcu zaś, przed szpalerami zieleni stały dwa oddziały gwardzistów koronnych. Do rysunku dołączono doklejkę z widokiem ołtarza o prostej mensie, pod baldachimem wzniesionym na sześciostopniowym podwyższeniu. Cztery kolumny korynckie dźwigały belkowanie z podwieszonym lambrekinem. W ozdobnym zwieńczeniu wolutowe kabłąki unosiły nadstawkę z królewską koroną, w narożach ustawiono zaś wazony z kwiatami. Jest to najwcześniejsze wyobrażenie znanego z wcześniejszych opisów baldachimowego ołtarza. Niemal identyczną kompozycję jego otoczenia oraz sposób rozstawienia oddziałów wojskowych przedstawiono na perspektywicznym widoku Założenia Saskiego (il. 6), datowanym przez Waltera Hentschla na rok 1745. Najprawdopodobniej jednak jest to ilustracja oprawy procesji z 1744 r., jako że rok później uroczystość ta nie została zorganizowana.

Il. 6. Perspektywiczny widok Założenia Saskiego, 1744/1745 r., Drezno, Sächsisches Hauptstaatsarchiv, Schr 007, F. 087, Nr. 007 g.

Oświetlone dziedzińce Pałacu Saskiego

Kolejny rysunek z drezdeńskiego archiwum, opatrzony na verso datą „1754” (il. 7), przedstawia projekt iluminacji dziedzińców Pałacu Saskiego. Środek kompozycji zajął baldachimowy ołtarz, otoczony zielonym kręgiem (pasem gałęzi?), umieszczony tym razem na wielkim kolistym placu, z którego wybiegają na zewnątrz cztery krótkie ukośne aleje prowadzące do bram dziedzińca. Przed elewacją pałacu przylega doń ośmioboczny, nieobecny na wcześniejszych rysunkach mniejszy plac o nieznanym przeznaczeniu, od wschodu zaś ciągnąca się od Krakowskiego Przedmieścia droga procesji. Wszystkie te elementy kompozycji, obwiedzione parkanami, miały zostać oświetlone lampami umieszczonymi na cokołach oraz obeliskach. Według notatki w „Kuryerze Polskim” (nr 49) para królewska przybyła z Drezna do Warszawy nocą 21 czerwca 1754 r. (w ostatnim dniu oktawy Bożego Ciała) i procesja do ołtarza na dziedzińcu saskiej rezydencji nie odbyła się. Najpewniej w związku z przygotowywaniami do tej uroczystości Jauch wykonał rysunek ukazujący rzut oraz widok frontalny ołtarza pod baldachimem, z mensą w kształcie rokokowego stolika (il. 7). Baldachim ów ogólnie powtarza strukturę ukazaną na doklejce do projektu z lat 1748/1750 (il. 5), ma jednak smuklejsze proporcje, pewnej zmianie uległo ponadto zwieńczenie z wydłużonymi kabłąkami w kształcie spływów.

Il. 7. Joachim Daniel Jauch (?), Plan sytuacyjny dziedzińców Pałacu Saskiego z projektem iluminacji z okazji święta Bożego Ciała w 1754 r., Drezno, Sächsisches Hauptstaatsarchiv, Schr 007, F. 089, Nr. 009 f.

Rysunek musiał powstać przynajmniej kilka miesięcy przed śmiercią Jaucha. Schorowany artysta, zmarły w Warszawie 3 maja 1754 r., zdążył jednak zaprojektować nowy baldachim w miejsce poprzedniego, którego elementy były przechowywane oraz już siedmiokrotnie składane i po wielu latach mogły ulec zniszczeniu. Słabo widoczne, dorysowane później grafitem propozycje niewielkiej modyfikacji zwieńczenia (m.in. wzbogacenie kabłąków o dolne woluty oraz inna forma lambrekinu), łączyć należy z procesją odprawioną w 1757 r. Zmiany te uwzględnia datowany na tenże rok rysunek pochodzący ze zbiorów Radziwiłłów w Nieborowie (obecnie w Muzeum Narodowym w Warszawie, nr inw. Nieb. 211). Jego autorem jest Szymon Bogumił Zug, który po śmierci Jaucha być może przejął jego rolę jako projektant okazjonalnych uroczystości na dworze Augusta III. Nowy baldachim wykorzystywano najpewniej w kolejnych latach. Niewiele wiadomo o organizowanych wówczas procesjach, ponieważ w drezdeńskim archiwum nie zachowały się odnośne rysunki, a lakoniczne doniesienia prasowe wspominały jedynie o „wspaniale wystawionym” ołtarzu oraz wojskowej asyście, pomijając oprawę uroczystości. Ostatnia procesja z kościoła św. Krzyża na dziedziniec saskiej rezydencji odbyła się w 1762 r. W kwietniu 1763 r. August III wyruszył do Drezna, gdzie zmarł jesienią tegoż roku.

Il. 8. Projekt baldachimu nad ołtarzem wystawionym na dziedzińcu pałacu Saskiego z okazji Święta Bożego Ciała, widok frontalny i rzut poziomy, 1754 r., Drezno, Sächsisches Hauptstaatsarchiv, Schr 007, F. 089, Nr. 009 i.

Bibliografia:

Gazety pisane z r. 1729 (dawnego Majestatu Krakowskiego), Lwowska Naukowa Biblioteka im. Stefanyka NAN Ukrainy. Oddział Rękopisów, Zbiór rękopisów Biblioteki Baworowskich, fond 4, dział 1, rkps 199; Od Augusta Mocnego do Augusta III. Doniesienia z Warszawy Andrzeja Cichockiego z lat 1732-1734, wydał Jerzy Dygdała, Warszawa 2016, s. 97.

Autor: dr hab. Hanna Osiecka-Samsonowicz, prof. IS PAN

Artykuł ukazał się w magazynie „Stolica” nr 5-6, maj-czerwiec 2024

aktualności

Procesja Bożego Ciała na dziedzińcu Pałacu Saskiego za panowania Augusta Mocnego i Augusta III

Oprócz tradycyjnej procesji Bożego Ciała, prowadzonej od kolegiaty św. Jana ulicami Starej i Nowej Warszawy, za panowania Wettynów odbywała się druga, organizowana trzy dni później. Jej droga wiodła od kościoła Misjonarzy św. Krzyża na cour d’honneur Pałacu Saskiego. Zamieszczane w ówczesnej prasie informacje o „królewskich” procesjach, organizowanych wyłącznie w czasie pobytu monarchy w stolicy, stanowią […]

Drewno z kamienia, czyli „Zima” w Ogrodzie Saskim

Rzeźba zatytułowana „Zima” należy do najwybitniejszych dzieł sztuki w Ogrodzie Saskim. Przedstawia muskularnego, brodatego starca, który z zimna owija się szeroką draperią. Prawą ręką trzyma obszerną, zarzuconą na lewy bark, tkaninę, która okrywa całe plecy i głowę, opadając aż do ziemi i zakrywając lewą nogę. Natomiast prawa strona ciała pozostaje odsłonięta, co tłumaczy jego reakcję […]

Pałac Brühla: miejsce tańca sztuki z dyplomacją

Powracający na mapę Warszawy, wraz z Pałacem Saskim oraz trzema kamienicami przy ul. Królewskiej, Pałac Brühla gościł w swych kunsztownych progach najznamienitsze postaci ze świata dyplomacji. Tradycje prowadzenia polityki zagranicznej w tym miejscu sięgają czasów jego pierwszego właściciela – wojewody sandomierskiego i kanclerza wielkiego koronnego, Jerzego Ossolińskiego. Od Pałacu Ossolińskich do Pałacu Brühla Splendor wjazdu Ossolińskiego […]
Bogato zdobiona fasada Pałacu Kronenberga ujęta z ukosa z prawej strony. Przed głównym wejściem zdobionym płaskorzeźbami dwa konne powozy z woźnicami. Wzdłuż budynku widoczne bezlistne, krótko przycięte i w posadzone w równych odstępach drzewa o wysokości nie przekraczającej poziomu parteru. Zdjęcie wykonane z drugiej strony ulicy, w lewym górnym rogu widoczne obfite w liście gałęzie wysokich drzew.

Królewska na bogato – od baroku do modernizmu

Przedwojenna ulica Królewska należała bez wątpienia do najbardziej prestiżowych w Warszawie. Zobowiązywało sąsiedztwo Ogrodu Saskiego oraz szacownych instytucji. Tu zawsze za duchem czasów raźno podążała architektura. W latach 30. na krótkim odcinku ulicy prezentował się cały katalog stylów architektonicznych. Królewska na wysokości placu Piłsudskiego, przy którym trwają obecnie prace związane z planowaną odbudową zespołu Pałaców […]

Burzliwa historia insygniów koronacyjnych Augusta III i Marii Józefy

17 stycznia 2024 r. minęło 290 lat od koronacji Augusta III i Marii Józefy na króla i królową Polski. Do intronizacji, która odbyła się w Krakowie, użyto insygniów zastępczych. Możemy je dziś oglądać w Galerii Sztuki Dawnej Muzeum Narodowego w Warszawie. Co ciekawe, są to jedyne, poza Szczerbcem przechowywanym na Wawelu, zachowane polskie regalia. Jak doszło do powstania kompletu nowych […]

Osiem dekad odbudowy Pałacu Saskiego

W grudniu 1944 r. ze stołecznego krajobrazu zniknęły dwa pałace: Saski i Brühla. Praktycznie od tego samego momentu możemy rozpocząć opowieść o historii ich odbudowy, w lutym 1945 r. powstało bowiem Biuro Odbudowy Stolicy, a w listopadzie zapadła decyzja, że Grób Nieznanego Żołnierza – jeszcze do niedawna wkomponowany w kolumnadę Pałacu Saskiego – zostanie zrekonstruowany w […]

Plac Saski na rajdowo

Najczęściej plac Piłsudskiego i Ogród Saski kojarzy nam się z Grobem Nieznanego Żołnierza. Tym, którzy znają historię stolicy, okolice te wiążą się także z królewskim pałacem Sasów, z potężną i już nieistniejącą dzwonnicą i cerkwią Aleksandra Newskiego oraz z kwietnym krzyżem papieskim będącym w latach osiemdziesiątych miejscem manifestacji w obronie swobód demokratycznych. Tylko nieliczni wiedzą, […]

Dom-miejsce, czyli kamienica Lessla przy Królewskiej

Ogród Saski nie zapisałby się w historii Warszawy jako zielony salon miasta, gdyby nie obiekty, które towarzyszyły mu w latach świetności. Nie byłby tym samym ogrodem Warszawy, gdyby nie eleganckie towarzystwo, które równie ochoczo, jak do zieleni ciągnęło do… słodkości od Lessla. W słynnej kamienicy-cukierni przy Królewskiej bywał cały warszawski światek, a kiedy na werandzie […]
Sklejony z fragmentów białe barwy nocnik porcelanowy z niebieskimi motywami roślinnymi na szaro-białym tle.

Apteka Saska, czyli słów kilka o zdrowiu i higienie w XVIII wieku

Archeolog może czasem zajrzeć w przeszłość jakiegoś miejsca dzięki prowadzeniu prac poprzedzających inwestycję budowlaną. Tak też było w przypadku nieistniejącego dziś Pałacu Saskiego, którego obszar poddano prospekcji terenowej w 2006 roku; badania terenowe kontynuowano w 2008 roku. Zakres prac był szeroki – wykopaliska objęły ogromny teren zajmowany niegdyś przez główny obiekt tzw. osi saskiej – […]

„Za Sasa jeść, pić i popuszczać pasa”, czyli słów kilka o kulturze stołu w czasach saskich

„[P]ozostało mi wspomnienie dotyku archeologicznej rzeczy, przedmiotu stworzonego przez człowieka i przez niego skazanego na zagładę, wrzuconego do miejskiej latryny z pełną świadomością, że nigdy już światła dziennego nie ujrzy, najpierw sprowadzonego do roli śmiecia, a później mającego obrócić się w minerał”[1]. Praca archeologa, przynajmniej w pewnym aspekcie, polega właśnie na wydobywaniu na światło dzienne […]