Kontrast
Czcionka
aktualności

Międzynarodowa wystawa „Dom”: nowa odsłona galerii przy pl. Piłsudskiego

28. edycja Międzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie rozpoczęła się 24 czerwca 2023 r. Miłośnicy tego artystycznego gatunku grafiki użytkowej przez wakacje będą mogli zobaczyć aż pięć wystaw, w tym jedną dostępną przez całą dobę. Będąca częścią wydarzenia ekspozycja „Dom” zdobi ogrodzenie terenu odbudowy Pałacu Saskiego, Pałacu Brühla oraz kamienic przy ul. Królewskiej w Warszawie i jest kolejną odsłoną miejskiej galerii sztuki przy pl. Piłsudskiego, którą odwiedzić można o dowolnej porze dnia i nocy.

28. Międzynarodowe Biennale Plakatu w Warszawie

Historia tego wielkiego święta plakatu sięga 1966 roku. Związani z Akademią Sztuk Pięknych w Warszawie twórcy z nurtu polskiej szkoły plakatu – Józef Mroszczak, Henryk Tomaszewski i Eryk Lipiński – zainicjowali wówczas pierwszą edycję Międzynarodowego Biennale Plakatu. Wydarzenie miało miejsce w Centralnym Biurze Wystaw Artystycznych, czyli w przestrzeniach obecnej Zachęty – Narodowej Galerii Sztuki.

Plakat 28. Międzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie oraz informacja o wystawach w Pałacu Czapskich na ściana w korytarzu budynku Akademii Sztuk Pięknych. W tle osoby odwiedzające wystawę oraz w oddali plakaty na ścianie.
28. Międzynarodowe Biennale Plakatu w Warszawie, Pałac Czapskich, ASP, 2023. Fot. T. Tołłoczko

Tegoroczna edycja wydarzenia rozpoczęła się otwarciem pokonkursowej wystawy dla studentów kilkunastu uczelni ze świata pn. „Korzenie”, którą zobaczyć można w Galerii Instytutu Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie. Uroczyste otwarcie 28. Międzynarodowego Biennale Plakatu miało jednak miejsce wieczorem na dziedzińcu Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Podczas ceremonii otwarcia międzynarodowe jury przyznało autorom zwycięskich prac nagrody: złoty, srebrny i brązowy medal, wyróżnienia honorowe oraz Nagrodę im. Józefa Mroszczaka. Plakaty można będzie oglądać do 12 września br. w ramach trzech wystaw: Konkursu Głównego i Gościa Specjalnego Alaina Le Querneca we wnętrzach Pałacu Czapskich, a także Wystawy Prac Jurorów na uczelnianym dziedzińcu.

Wystawa „Dom” na pl. Piłsudskiego

Użytkowy aspekt dzieła, jakim jest plakat, podkreśla prof. Lech Majewski, prezydent Biennale: „Wystawy tegorocznej edycji Biennale znów pozwalają widzowi prześledzić, jakie wydarzenia i w jakim miejscu na świecie zainicjowały powstanie plakatów. I do kogo były one kierowane. Bo służebność wobec zdarzeń i zjawisk stanowi o funkcji plakatu i z tym wiążę się posłannictwo artystów traktujących plakat jako medium działania i wywierania wpływu. Chciałbym tu zwrócić uwagę na prace, które składają się na wystawę konkursu tematycznego «Dom»”.

Prof. Lech Majewski na tle wyświetlanego plakatu przedstawiającego wizję domu - bogato zdobiona grafika ze ścianą frontową, dużym portalem, oknami, liczne motywy chińskie.
Prof. Lech Majewski, Prezydent Międzynarodowego Biennale Plakatu, 2023. Fot. T. Tołłoczko

Na 120 plakatach, które można obejrzeć na ogrodzeniu terenu inwestycji odbudowy Pałacu Saskiego, Pałacu Brühla i kamienic przy ul. Królewskiej, artyści zaprezentowali swoje wizje związane z pojęciem „dom”. Dla odwiedzających pl. Piłsudskiego w Warszawie to świetna okazja do obcowania ze sztuką użytkową, skłaniająca do refleksji nad rolą, jaką „dom” pełni w życiu człowieka. Wystawa ta stanowi już kolejną odsłonę miejskiej galerii sztuki, która funkcjonować będzie do czasu zakończenia prac związanych z odbudową zespołu pałaców i kamienic. Poprzednia ekspozycja prezentowała znaleziska pozyskane podczas prac archeologicznych na terenie Pałacu Saskiego w latach 2006-2008, a obecnie możną ją zobaczyć wirtualnie – wystawa „Okruchy przeszłości” w wersji online.

Fotorelacja z otwarcia Biennale (Fot. T. Tołłoczko):

Prezes spółki Pałac Saski Jan Kowalski przemawia podczas otwarcia wystawy plakatu. W tle widoczny zarys Grobu Nieznanego Żołnierza.
Widok na plac Piłsudskiego w Warszawie. Na ogrodzeniu wokół inwestycji odbudowy Pałacu Saskiego zawieszono plansze z wystawą Dom w ramach biennale. W tle zabudowania, w tym budynek Zachęty.
Plakaty zaprezentowane w drewnianych ramach ustawionych na metalowym ogrodzeniu inwestycji na placu Piłsudskiego.
Dwoje ludzi oglądających plakaty zaprezentowane w ramach wystawy Dom na placu Piłsudskiego, podczas Biennale Plakatu.
Jedna z wystaw plakatu podczas biennale plakatu w Warszawie. W wysokim pomieszczeniu pośród plakatów przewija się tłum zwiedzających.

Dowiedz się więcej:

28. Międzynarodowe Biennale Plakatu w Warszawie w przestrzeni pl. Piłsudskiego

Strona Międzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Odbudowa Pałacu Saskiego, Pałacu Brühla oraz kamienic przy ul. Królewskiej – prace przygotowawcze.

aktualności

Pomnik księcia Józefa Poniatowskiego – nowa książka o historii symbolu

Pomnik księcia Józefa Poniatowskiego to jeden z najbardziej rozpoznawalnych monumentów w przestrzeni współczesnej Warszawy. Mniej znane są jednak jego zawiłe losy, które odzwierciedlają burzliwą historię Polski ostatnich stuleci. Nowa publikacja naukowa pt. „Golec rzymski w koszuli. Pomnik księcia Józefa Poniatowskiego w Warszawie” kreśli fascynujący portret arcydzieła Bertela Thorvaldsena, jednocześnie odkrywając nieznane karty jego historii. Ponad […]

Monitoring geodezyjny Grobu Nieznanego Żołnierza

Nie wszystkie prace związane z odbudową zachodniej pierzei pl. Piłsudskiego są tak widowiskowe, jak budowa zadaszenia nad wpisanymi do rejestru zabytków reliktami Pałacu Saskiego. Do takich działań, które są potrzebne podczas przygotowania inwestycji, choć większość postronnych ich nie dostrzeże, należy monitoring geodezyjny Grobu Nieznanego Żołnierza. Czym jest monitoring geodezyjny? Monitoring geodezyjny budynku to proces, który polega […]

Konferencja „Dziedzictwo kultury a proces inwestycyjny” w Katowicach

8 kwietnia 2024 r. w Muzeum Śląskim w Katowicach odbyła się konferencja naukowa pod tytułem „Dziedzictwo kultury a proces inwestycyjny”. Organizatorem wydarzenia było Centrum Badawcze Publicznego Prawa Konkurencji i Regulacji Sektorowych Uniwersytetu Śląskiego wspólnie z Muzeum Śląskim, Głównym Instytutem Górnictwa oraz Szkołą Główną Handlową. Celem konferencji było pochylenie się nad wpływem zabytków nieruchomych na aspekty […]

Zabytkowe mury Pałacu Saskiego zadaszone

W marcu 2024 r. zakończyły się prace związane z budową zadaszenia nad zabytkowymi piwnicami Pałacu Saskiego. Tym samym pozostałości pałacowych murów zyskały ochronę przed niekorzystnym wpływem opadów atmosferycznych na obszarze ponad 2100 m2. Dwie niezależne metalowe konstrukcje z pokryciem z membrany PVC wykonała firma Protan Elmark. Budowa zadaszenia nad reliktami Pałacu Saskiego Odsłonięte w ramach […]

Badania archeologiczne na terenie Pałacu Brühla – sezon 2023

Za nami pierwsze badania archeologiczne na terenie dawnego Pałacu Brühla. W ciągu pół roku prac znaleziono i zinwentaryzowano niemal 10 tysięcy obiektów pochodzących z różnych okresów funkcjonowania pałacu. Jednocześnie badania archeologiczne pozwoliły skonfrontować dane historyczne na temat planu Pałacu Brühla ze stanem faktycznym, odkrywając nieznane wcześniej losy tego miejsca. Choć prace objęły już obszar ponad […]
Pozostałości ceglanych murów Pałacu Saskiego oraz obok nowe bloki betonowe będące elementem konstrukcji zadaszenia reliktów. W tle dwa dźwigi - większy, żółty z wyższym wysięgnikiem po lewej stronie i mniejszy pomarańczowy po prawej. Za dźwigami po prawej stronie powstająca metalowa konstrukcja zadaszenia, po lewej za ogrodzeniem fragment Grobu Nieznanego Żołnierza.

Zadaszenie reliktów Pałacu Saskiego

Trwa budowa zadaszenia nad wpisanymi do rejestru zabytków reliktami piwnic Pałacu Saskiego. Powstające na łącznej powierzchni ponad 2100 m2 konstrukcje pozwolą ochronić zabytkowe mury przed negatywnym wpływem warunków atmosferycznych. Ze względu na szczególny charakter historycznej i reprezentacyjnej przestrzeni pl. Piłsudskiego oraz zapisy ustawy o odbudowie Pałacu Saskiego, Pałacu Brühla i kamienic przy ul. Królewskiej, cały […]

Odbuduj z nami trzysta lat polskiej historii

Dzięki przysyłanym zdjęciom z domowych archiwów, Fototeka Pałacu Saskiego nieprzerwanie rozrasta się. Każde nowe ujęcie tego gmachu, jak i Pałacu Brühla i trzech kamienic przy ul. Królewskiej, które trafia do wspólnie tworzonego albumu, może pomóc w odbudowie. Więcej o celu Fototeki, odbudowy, jak i żmudnym procesie przywrócenia zachodniej pierzei pl. Piłsudskiego w Warszawie, opowiadają Mariusz […]
Wielokolorowa grafika, niebieskie cyfry "2024", białe "32" i napis "FINAŁ AUKCJE" (litery pomarańczowe, żółte i różowe" oraz czerwone serce z białym napisem "wielka orkiestra świątecznej pomocy"

Gramy z WOŚP: zwiedzanie piwnic Pałacu Saskiego

Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy gra już po raz 32. W tym roku wylicytować można również ekskluzywny spacer wokół piwnic Pałacu Saskiego. Zwycięzca licytacji wraz z osobą towarzyszącą będzie miał okazję zobaczyć z bliska historyczne mury i dowiedzieć się więcej o procesie odbudowy. Pałac Saski na aukcji WOŚP Kolejny finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy odbędzie się już […]

2023: podsumowanie działań Pałac Saski sp. z o.o.

Minęły dwa lata odkąd ruszyła inwestycja odbudowy Pałacu Saskiego, Pałacu Brühla oraz trzech kamienic przy ul. Królewskiej w Warszawie, realizowana w oparciu o przyjętą przez Sejm i Senat ustawę z 11 sierpnia 2021 r. Po odsłonięciu reliktów piwnic Pałacu Saskiego przyszedł czas na archeologiczne eksploracje terenu Pałacu Brühla. Owocem pierwszego etapu badań na tym obszarze […]

Co o odbudowie Pałacu Saskiego sądzą Polacy?

Jeszcze przed powołaniem spółki odpowiedzialnej za odbudowę zachodniej pierzei pl. Piłsudskiego przeprowadzono ogólnopolskie badania społeczne na temat świadomości i poglądów związanych z historią i odbudową Pałacu Saskiego. Podobne sondaże zrealizowano ponownie z końcem roku 2022 i 2023, a ich celem było rozpoznanie ewentualnych zmian w postrzeganiu inwestycji odbudowy. Świadomość historyczna, jak i wiedza o odbudowie […]