Kontrast
Czcionka
aktualności

Nowy katalog dzieł z archiwów w Dreźnie: Pałac Saski na dawnych rysunkach

„Wspólne dziedzictwo polsko-saskie” to opracowany naukowo zbiór powstałych w okresie panowania dynastii saskiej ponad 1100 rysunków architektonicznych, które dziś znajdują się w drezdeńskich archiwach. Wzbogaconą o zbiór esejów publikację pod redakcją profesorów Jakuba Sity oraz Pawła Migasiewicza wydano m.in dzięki współpracy Instytutu Sztuki PAN, Zamku Królewskiego w Warszawie, Instytutu Polonika oraz spółki Pałac Saski. Premiera zbioru dzieł odbędzie się 2 lipca 2025 r. na Zamku Królewskim w Warszawie.

Publikacja „Wspólne dziedzictwo polsko-saskie”

Najnowsza publikacja „Wspólne dziedzictwo polsko-saskie. Polonica w zbiorach rysunków architektonicznych z XVIII w. w Dreźnie” pod redakcją naukową dr. hab. Jakuba Sity, prof. IS PAN i dr. hab. Pawła Migasiewicza, prof. IS PAN, prezentuje rysunki architektoniczne dotyczące Polski z okresu panowania Augusta II oraz Augusta III z dynastii Wettynów, które dotychczas dostępne były w dużej mierze wyłącznie dla badaczy za granicą. Autorzy projektu za cel obrali sobie zebrać i naukowo opracować materiały źródłowe znajdujące się w zbiorach drezdeńskich (Sächsisches Hauptstaatsarchiv, Landesamt für Denkmalpflege Sachsen). Dzięki kilkuletniej pracy naukowej badaczy architektury i historii powstała trzytomowa publikacja, która zawiera catalogue raisoneé, czyli zbiór uszeregowanych chronologiczno-tematycznie rysunków oraz noty katalogowe wraz z częścią opisowo-analityczną. To najobszerniejsza dotąd publikacja tego typu: dotychczas pojawiały się jedynie opracowania analizujące i udostępniające wyłącznie wybrane segmenty kolekcji. Dodatkowo wydawnictwo wzbogacają rysujące szerszy kontekst artystyczny i historyczny eseje poświęcone twórczości architektów i budowniczych w Polsce za panowania Sasów. Książkę wydano przy współpracy Instytutu Sztuki PAN z Narodowym Instytutem Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą – Polonika, Zamkiem Królewskim w Warszawie – Muzeum oraz Pałac Saski sp. z o.o.

„Wspólne dziedzictwo polsko-saskie”, fot. Zamek Królewski w Warszawie

Plany polskiej architektury w zagranicznych archiwach

Bogactwo drezdeńskich zbiorów rysunków architektonicznych, które przedstawiają plany rozlicznych i okazałych budynków oraz całych założeń urbanistycznych na ziemiach polskich w XVIII w., wynikają z ponad 50-letniej działalności Królewskiego Urzędu Budowlanego w Warszawie. Bauamt, bo pod taką nazwą najpowszechniej znana jest ta instytucja, powstał z inicjatywy króla Augusta II jeszcze przed 1715 r. Wśród kierujących urzędem znaleźli się wybitni architekci, tacy jak Johann Christoph Naumann, Joachim Daniel Jauch czy Johann Frierdrich Knöbel. Za panowania pierwszego z saskich królów na tronie polskim cała dokumentacja, która powstała w Warszawie, trafiała do Głównego Urzędu Budowlanego w Dreźnie. W późniejszym okresie warszawski Bauamt zyskał większą niezależność, a dokumenty pozostawały na miejscu, co uchroniło je przed zniszczeniem, jakie przyniosło oblężenie Drezna przez Prusaków w 1760 r. Dopiero po śmierci króla Augusta III, wraz z zakończeniem unii polsko-saskiej, wszelkie materiały urzędowe trafiły do stolicy Saksonii, gdzie obecnie przechowywane są w archiwach.

Pałac Saski (d. Morsztyna) w publikacji „Wspólne dziedzictwo polsko-saskie”, fot. Zamek Królewski w Warszawie

Pałac Saski w drezdeńskim archiwum

Liczne plany i widoki zebrane w publikacji „Wspólne Dziedzictwo polsko-saskie” to de facto długa architektoniczna podróż po najodleglejszych zakątkach dawnej Rzeczpospolitej. Czytelnik będzie miał okazję „odwiedzić” Stary i Nowy Zamek w Grodnie, pałace w Dąbrowie, Boguszycach, Kutnie i Kleczewie, krakowski Wawel czy Bolimów. Największą część zbioru dzieł poświęcono jednak Warszawie, w tym przede wszystkim Założeniu Saskiemu. Ta częściowo zrealizowana koncepcja urbanistyczna odnosi się do m.in. projektów rozbudowy Pałacu Saskiego (wcześniej Pałacu Morsztyna) i planów związanych z Ogrodem Saskim, w tym budową Wielkiego Salonu, strzelnicy czy Operalni. Wspomniany pałac nabył król August II, aby utworzyć w nim swoją rezydencję królewską, niezależną od Zamku Królewskiego, który pozostawał własnością Rzeczypospolitej. Choć plany przez lata ulegały licznym zmianom – niektóre wybitne, ambitne, a czasem wręcz utopijne pomysły z czasów Augusta II jego syn i następca August III porzucił – przebudowa pałacu zakończyła się w latach 40. XVIII w. Publikacja „Wspólne dziedzictwo polsko-saskie” pozwala czytelnikowi prześledzić krok po kroku ten historyczny proces dynamicznego rozwoju dzisiejszego centrum Warszawy w XVIII stuleciu, a także poznać skalę architektonicznych przemian na terenie całej Polski. Kilka z opracowanych ilustracji można zobaczyć również w artykule „Procesja Bożego Ciała na dziedzińcu Pałacu Saskiego za panowania Augusta Mocnego i Augusta III” na naszej stronie.

Naukowcy zaangażowani w projekt badawczy

Opracowany katalog jest efektem grantu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego przyznanego w ramach Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki, realizowanego w latach 2018-2025 w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk pod kierunkiem Jakuba Sity. W projekcie wzięli udział: Paweł Migasiewicz, Monika Wyszomirska, Piotr Ługowski, Alina Barczyk, Paulina Kluz i Agata Felczyńska. Część not i esejów została opracowana przez polskich i niemieckich naukowców spoza uczestników grantu: Andrzej Betlej, Anna Victoria Bognár, Krzysztof Czyżewski, Andrzej Gałkowski, Peter Heinrich Jahn, Piotr Jamski, Hanna Osiecka-Samsonowicz, Stephan Reinert, Michał Wardzyński i Tomasz Torbus.

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Odbudowa Pałacu Saskiego, Pałacu Brühla oraz kamienic przy ul. Królewskiej – prace przygotowawcze.

aktualności

Konkursy Chopinowskie: wystawa na pl. Piłsudskiego

Tej jesieni na odwiedzających pl. marsz. J. Piłsudskiego w Warszawie czeka wiele atrakcji. Na ogrodzeniu terenu odbudowy Pałacu Saskiego pojawiła się nowa wystawa podsumowująca blisko 100-letnią historię konkursów pianistycznych im. Fryderyka Chopina. To nie pierwszy pokaz w tej przestrzeni – od samego początku wydzielenia terenu inwestycji goszczono tu różnorodne wystawy za sprawą specjalnego systemu ekspozycyjnego. […]

XVII Spotkania architektury „Między ortodoksją a kreacją” – konferencja

Przed nami kolejna, siedemnasta już odsłona dorocznej konferencji konserwatorsko-architektonicznej. W tym roku wydarzenie z cyklu „Między ortodoksją a kreacją” przebiegnie pod hasłem „Kon–solidacja przestrzeni miejskich”. Konferencja odbędzie się w dniach 19-20 listopada 2025 r. w Pawilonie Stowarzyszenia Architektów Polskich (SARP) w Warszawie, dostępna będzie również transmisja online. Udział w wydarzeniu jest bezpłatny. Spotkania architektury w Pawilonie […]

Pałac Saski na Festiwalu Wspólna Niepodległa

11 listopada 1918 r. Polska odzyskała niepodległość, co przeszło wiek później świętujemy podczas pełnego muzyki i tańca Festiwalu Wspólna Niepodległa. Wzorem ostatnich 8 lat stołeczne Krakowskie Przedmieście w tym dniu wypełniają artyści: tancerze, muzycy i grupy rekonstrukcyjne. Nie zabraknie również kreatywnych warsztatów czy okazji do udziału w bezpłatnym spacerze z przewodnikiem. Z kolei na koniec […]

Silni dzięki wolności. Silni dzięki pamięci – 100 lat Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie

Setna rocznica odsłonięcia Grobu Nieznanego Żołnierza w arkadach kolumnady Pałacu Saskiego to chwila, w której warto zwrócić swój wzrok w przeszłość. Na jakich fundamentach oparta jest nasza wolność? Kim byli ludzie, którym zawdzięczamy naszą niepodległość i luksus życia we własnym kraju? Właśnie wspólnej pamięci o bezimiennych bohaterach, dzięki którym możemy cieszyć się wolnością, poświęcona jest […]

Oryginalna dekoracja Grobu Nieznanego Żołnierza powróciła na pl. Piłsudskiego

Choć wydawać by się mogło, że dzieje Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie zostały dogłębnie zbadane, niedawno doszło do wyjątkowego odkrycia. W kwietniu 2025 r. odnalezione zostały dwie metalowe tarcze, które zdobiły kiedyś okratowanie pomnika. W toku prac okazało się, że jeden z elementów krzyża Orderu Wojennego Virtuti Militari jest oryginałem, który zdobił to miejsce już […]

Wystawa „Wspólne miejsce, wspólna pamięć. 100 lat Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie”

Sto lat temu odsłonięto jedno z najważniejszych miejsc pamięci w Polsce: Grób Nieznanego Żołnierza w Warszawie. Choć jego dzisiejszy kształt jest wszystkim dobrze znany, mało kto pamięta, jak wyglądał przed wojną, czyli w swojej pełnej formie w arkadach kolumnady Pałacu Saskiego. Osunęły się także w otchłań zapomnienia emocje, które towarzyszyły naszym przodkom w tym czasie. O […]

Wzrost społecznego poparcia dla odbudowy Pałacu Saskiego

Jak wynika z najnowszych badań opinii publicznej na temat odbudowy Pałacu Saskiego, inwestycja cieszy się coraz większym poparciem społecznym. Z końcem 2024 r. dane wykazały już pięciokrotną przewagę liczby zwolenników nad przeciwnikami przedsięwzięcia. Odbudowy oczekuje ponad połowa ankietowanych Polaków (55%), co wpisuje się w europejski trend wzrostu zainteresowania architekturą historyczną i odbudową dziedzictwa. Jednocześnie wyraźny […]

Próbki piaskowca na terenie odbudowy Pałacu Saskiego

Rozpoczynają się obserwacje próbnych płyt kamiennych w związku z odbudową Pałaców Saskiego i Brühla oraz kamienic przy ul. Królewskiej. 20 fragmentów piaskowca wydobytego z kilku polskich kamieniołomów, m.in. z okolic Szydłowca oraz z Dolnego Śląska, trafiło na warszawski pl. Piłsudskiego. Regularny monitoring pozwoli dostrzec zmiany właściwości kamienia poddanego wpływowi warunków atmosferycznych bezpośrednio w miejscu, w […]

29. Międzynarodowe Biennale Plakatu – wystawa na pl. Piłsudskiego

Już po raz drugi ogrodzenie terenu odbudowy zespołu Pałaców Saskiego i Brühla oraz kamienic przy ul. Królewskiej stanie się galerią sztuki plakatu. Wystawę plenerową „Quo Vadis”, czyli wybrane prace artystów biorących udział w 29. edycji Międzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie, można oglądać na pl. Piłsudskiego od 5 lipca 2025 r. do końca wakacji. Światowe święto […]