Contrast
Size
news

Skanowanie 3D elementów elewacji Pałaców Saskiego i Brühla

Trójwymiarowe skanowanie zachowanych elementów dawnych elewacji Pałacu Saskiego, Pałacu Brühla, a także Pawilonu Becka to przykład wykorzystania najnowszych technologii  przy odbudowie zachodniej pierzei pl. Piłsudskiego w Warszawie. Proces ten pozwala precyzyjnie dookreślić geometrię elementów elewacji odtwarzanych historycznych budynków, co ma niebagatelne znaczenie dla prac architektoniczno-projektowych. W efekcie skanowanie pozwoli jak najwierniej odtworzyć zewnętrzy kształt kompleksu pałaców i kamienic.

Relikty Pałacu Saskiego w zbiorach Muzeum Warszawy

Odbudowywane Pałace Saski i Brühla legły w gruzach w grudniu 1944 roku, a jedyną widoczną ich pozostałością w przestrzeni pl. Piłsudskiego przez kolejne dekady był zrekonstruowany w formie trwałej ruiny Grób Nieznanego Żołnierza z fragmentem centralnych arkad kolumnady Pałacu Saskiego. Liczne pozostałości zburzonych gmachów znajdowały się – i wciąż znajdują, czego dowodzą badania archeologiczne – tuż pod powierzchnią ziemi. Pierwsze wykopaliska w tym miejscu archeolodzy prowadzili w latach 2006 i 2008. Dzięki temu wiele artefaktów, w tym fragmenty pałacowych elewacji, po zinwentaryzowaniu i opracowaniu trafiło do zbiorów Muzeum Warszawy. Właśnie te zbiory mają nieocenioną wartość dla architektów, którzy podczas prac projektowych już niebawem będą mogli skorzystać z trójwymiarowych modeli geometrii mierzonych elementów. Modele te powstają w ramach kompleksowego projektu, którego celem na obecnym etapie jest wytworzenie trójwymiarowej dokumentacji dla prawie 150 elementów architektonicznych, zarówno ze zbiorów udostępnionych dzięki współpracy z Muzeum Warszawy, jak i pozyskanych w trakcie badań archeologicznych na terenie Pałacu Brühla w 2023 r.

Usytuowany po lewej stronie i trzymany w dłoniach skaner 3D rzuca czerwono-pomarańczowe światło na ciemny stół i leżący na nim kamienny fragment elewacji Pałacu Saskiego. W tle w rozmyciu szara szafa z małą metalową klamką, wokół białe ściany.
Kamienny fragment podczas skanowania 3D, październik 2024. Fot. T. Tołłoczko

Co jest skanowane?

Przedmiotem trójwymiarowego skanowania są przede wszystkim fragmenty wykonane z piaskowca, ale również z granitu czy bazaltu, a także zachowane części murowanych ścian z elementami okładzin lub wypraw tynkarskich. Jednym z przykładów takich elementów są bonie, czyli równoległe żłobienia na fasadach muru, wykonywane zwykle na poziomie kondygnacji parteru, czasem na narożach budynków, choć również wokół okien i drzwi. Precyzyjną dokumentację trójwymiarową wykonywaną przy użyciu technik fotogrametrycznych uzyskają także inne charakterystyczne dla reprezentacyjnych budowli detale architektoniczne. Będą to m.in. gzymsy, balustrady, tynki z dekoracjami, tralki czy  zdobienie górnych naroży obramień okiennych lub drzwiowych, zwane wdzięcznie uszakiem.

Na ekranie trzymanego oburącz skanera 3D, przypominającego duży i rozbudowany o uchwyty i kable aparat fotograficzny, widoczny jest wyrzeźbiony w kamieniu Faun z licznymi wyszczerbieniami. W tle po lewej stronie i na środku okna, po prawej stronie drzwi i fragment beżowej ściany.
Skanowanie 3D konsoli balkonu, październik 2024. Mat. Pałac Saski sp. z o.o.

Oko w oko z rzymskim bogiem

Z niektórymi obiektami osoba wykonująca skanowanie 3D musi stanąć dosłownie twarzą w twarz. Mowa tu o zachowanej w dość dobrym stanie konsoli balkonu, która ma formę twarzy Fauna. Groźne lico jednego z najstarszych rzymskich bogów wciąż przykuwa uwagę mimo licznych, drobnych ubytków formy. Faun był bogiem dzikiej przyrody i płodności oraz opiekunem pasterzy i ich stad. W przypadku Pałacu Brühla częściej obcował jednak z wytworniejszym towarzystwem odwiedzającym urzędujący tu MSZ, które witał z pozycji wspornika balkonu, znajdującego się tuż nad głównym wejściem do gmachu.

Nieduży fragment kamienia, prawdopodobnie piaskowca, jest ręcznie ustawiany przez częściowo widocznego po prawej stronie mężczyznę. Po lewej stronie na stole leży skaner 3D.
Przygotowanie kamiennego fragmentu do skanowania 3D, październik 2024. Fot. T. Tołłoczko

Skanowanie 3D krok po kroku

Proces skanowania trójwymiarowego, mimo że polega przede wszystkim na użyciu nowych technologii, związanych z wykorzystaniem zaawansowanej wiedzy optycznej i procesów cyfrowego przetwarzania danych, wymaga również sięgnięcia po tradycyjne metody i narzędzia. Niektóre z kamiennych elementów na samym początku trzeba bowiem mechanicznie oczyścić z kurzu i innych luźno spojonych z powierzchnią nawarstwień, które zmieniłyby geometrię dokumentowanej, historycznej powierzchni. Tak przygotowany przez konserwatorów obiekt następnie musi znaleźć się w odpowiednim otoczeniu. Jak zatem wygląda lub jak należy przygotować takie otoczenie? Przede wszystkim miejsce, w którym wykonuje się zdjęcia, wykorzystywane następnie w procesie fotogrametrycznym, powinno mieć ograniczony do minimum dostęp światła dziennego. W przeciwieństwie do klasycznej fotografii, ma ono bowiem negatywny wpływ na zachowanie odpowiedniego kontrastu. System zbierający dane pomiarowe wyposażony jest we własne źródło światła i pełny blask słońca byłby dla niego zbyt poważną konkurencją. Oprócz zaciemnienia istotna jest również przestrzeń – wokół bohatera sesji należy zachować co najmniej 1 metr odstępu, aby skanerzysta miał swobodny dostęp do obiektu z każdej strony.

Na wyściełanym czarnym materiałem stole leży kamienny fragment elewacji, częściowo rozświetlony pomarańczowym światłem widocznego po lewej strony skanera 3D, który trzyma w dłoni mężczyzna w bordowych spodniach i bordowej koszulce. W tle w rozmyciu zasłonięte żaluzje pionowe po lewej stronie oraz jasnobrązowa płyta i drewniane kątowniki  po prawej stronie.
Kamienny fragment podczas skanowania 3D, październik 2024. Fot. T. Tołłoczko

Ostatecznie tak przygotowane i odpowiednio ustawione obiekty stają przed „obiektywem” systemu pomiarowego. Efektem skanowania w przypadku zachowanych elementów kamiennych pochodzących z dawnych elewacji Pałacu Saskiego, Pałacu Brühla oraz Pawilonu Becka będzie m.in. wysokorozdzielczy model geometrii zapisywany następnie w postaci tzw. chmury punktów oraz w postaci siatki trójkątów. Jest to nic innego jak geometryczne przedstawienie tego, co jest skanowane. Ponadto na potrzeby prac architektoniczno-projektowych przy odbudowie zespołu pałaców i kamienic przy pl. Piłsudskiego opracowane zostaną rzuty prostopadłe poszczególnych elementów wraz z wymiarowaniem, a także specjalnie przetworzone modele trójwymiarowe z fotorealistycznymi teksturami przeznaczone do udostępnienia w Internecie. W przypadku wspomnianego wcześniej fragmentu konsoli balkonu z głową Fauna, taki cyfrowy bliźniak będzie nieocenionym źródłem wiedzy dla osób, które zajmą się odtworzeniem dekoracji rzeźbiarskich w formie wykonanych w kamieniu kopii materiałowych.

Prace związane z wykonaniem dokumentacji trójwymiarowej prowadzi startup Politechniki Warszawskiej – firma Heritage Imaging sp. z o.o.

news

Archaeological work on the grounds of the Brühl Palace - 2023 season

The first archaeological research on the site of the former Brühl Palace is behind us. In six months of work, almost 10,000 objects from different time periods of were found and inventoried. At the same time, archaeological research has made it possible to confront historical plans of the Brühl Palace with the actual state, uncovering […]

2023: summarising the activities of Pałac Saski sp. z o.o.

Two years have passed since the project to rebuild the Saski Palace, the Brühl Palace and three townhouses on Królewska Street in Warsaw began, implemented on the basis of the Act of 11 August 2021 adopted by the Sejm and the Senate. After the uncovering of the relics of the basement of the Saski Palace, […]

Help us rebuild the Saski Palace with your family photos

After analyzing data on the Saski Palace, Brühl Palace and townhouses on Królewska Street found in domestic and foreign archives, we believe that key photos from before 1945 are still waiting to be discovered in private collections. If you have family pictures of these buildings, share them and rebuild 300 years of Polish history with […]

The first season of the path “Around the basements of the Saski Palace”

With the weather deteriorating and the days getting shorter, the opportunity to visit the exposed foundations of the western frontage of Piłsudski Square came to an end at the end of October 2023. Within a few months, the educational path “Around the basements of the Saski Palace” attracted more than seven thousand people interested in […]
Wizualizacja, widok z lotu ptaka na odbudowany Pałac Saski na tle placu Piłsudskiego w Warszawie. Na pierwszym planie drzewa Ogrodu Saskiego w jesiennej szacie, w tle widoczne również zabudowania miasta.

What will the Saski Palace look like? Competition concepts

We already know the winner of the international and urban planning competition for the development of an architectural concept and area development for the rebuilding of the Saski Palace, the Brühl Palace and townhouses on Królewska Street in Warsaw. Let us take a closer look at the concept of the winner – the studio WXCA […]

Results of the competition for the rebuilding of Saski Palace

At noon on October 12, 2023, the results of the competition for the development of an architectural and landscaping concept concerned with rebuilding of the Saski Palace, the Brühl Palace and townhouses on Królewska Street in Warsaw were announced. Eleven architectural studios and consortiums participated in this international contest. In the second stage, five of […]
Kolorowa grafika z napisem Odbudować nieodbudowane.

"Rebuilding What Was Lost" Conference Registration

Registration is now open for academics, researchers, and specialists interested in attending the “Rebuilding What Was Lost. Current Challenges in Restoring and Reconstructing Architectural Heritage” conference. The event will take place on September 20 and 21, 2023 in Warsaw. The multidisciplinary “Rebuilding What Was Lost” conference is organized by the Saski Palace company together with […]

CFP for “Rebuilding What Was Lost. Current Challenges in Restoring and Reconstructing Architectural Heritage” Conference

Academics, researchers, and specialists are cordially invited to participate in the international interdisciplinary conference titled “Rebuilding What Was Lost. Current Challenges in Restoring and Reconstructing Architectural Heritage”. The event, which will be held on 20 and 21 September 2023 in Warsaw, is organised by Pałac Saski sp. z o.o. – the company tasked with rebuilding […]

Archaeological works commence at the site of the Brühl Palace

As preparatory work has been completed, an important moment has come – not only for the reconstruction process as such, but also for historians and local history enthusiasts. The Pałac Saski company is starting the first stage of archeological works to be performed on the site of the former Brühl Palace. Excavations will be carried […]