„Pałac wszystkich przyszłości” – spotkanie z twórcami podczas Warszawskich Targów Książki
Miejsce, od którego zaczyna się przygoda ze stolicą, nowoczesny hub kultury, centralny punkt miasta, słowem: pałac wszystkich przyszłości – tymi wszystkimi określeniami opisać można będzie gmachy powstałe w wyniku odbudowy zachodniej pierzei pl. marsz. J. Piłsudskiego w Warszawie. Najważniejszy punkt na Osi Saskiej łączącej Trakt Królewski i Stare Miasto z nowoczesnym centrum stolicy – centrum kultury, gdzie przeszłość płynnie łączy się z przyszłością: taką przestrzenią będą Pałac Saski, Pałac Brühla oraz reprezentacyjne kamienice przy ul. Królewskiej.
Idea tego miejsca oparta jest na dwóch filarach: otwartości na ciekawe i różnorodne pomysły oraz budowaniu wspólnoty poprzez sztukę, kulturę i historię. Jest ona realizowana już teraz m.in. poprzez stworzenie przestrzeni wystawienniczej na ogrodzeniu terenu inwestycji i utworzeniu miejskiej galerii sztuki, w której prezentowana była chociażby wystawa prac w ramach 28. Międzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie. W bezpośrednim sąsiedztwie inwestycji stanęły ponadto kontenery wystawiennicze prezentujące skarby (artefakty) wydobyte podczas prac wykopaliskowych na terenie dawnego Pałacu Brühla czy makietę stanowiącą wizualizację przyszłej zabudowy.
Seria komiksowa „Pałac wszystkich przyszłości”
Kolejnym projektem kulturalnym jest komiks pt. „Pałac wszystkich przyszłości”, który powstał we współpracy z wydawnictwem EGMONT. Pierwszy tom to trzy opowieści science-fiction łączące się̨ w intrygę̨ o kosmicznej skali i potencjalnie katastrofalnych konsekwencjach. Błyskotliwy naukowiec uruchamia urządzenie dające mu supermoce. Udaje mu się powstrzymać wybuch II wojny światowej i zapewnić bezpieczeństwo Polsce. Zrozpaczony podchorąży porzuca człowieczeństwo, by jako upiór mścić się na zaborcach. Pogańskie rytuały odkrywają przed nim prawdę straszniejszą niż klęska Powstania Listopadowego. Zbuntowana licealistka wymyka się na pokaz kultowego dokumentu o kosmicznej inwazji. Jej życie zmieni się na zawsze, kiedy filmowe potwory okażą się jak najbardziej realne.
Oficjalna premiera tomu pierwszego komiksu „Pałac wszystkich przyszłości” już 29 maja 2024 r. Przedpremierowo album będzie dostępny na stoisku wydawnictwa Egmont podczas Międzynarodowych Targów Książki w Warszawie. W targową sobotę, 25 maja o godzinie 15:00 w Rotundzie PKO BP odbędzie się spotkanie z autorami komiksu.
„Okazja do stworzenia (pop)kulturowego landmarku”
We wstępie przygotowanym przez autora scenariusza możemy przeczytać: Próbując wypracować na własny użytek jakąś pośrednią formułę odnajdowania się w świecie, wracam myślami do zajęć z urbanistyki na Wydziale Architektury i pojęcia landmarku. Zarówno w planowaniu przestrzeni publicznych, jak i w projektowaniu gier komputerowych z otwartym światem przydatne są punkty orientacyjne – widoczne z różnych miejsc, charakterystyczne, niosące treść. Dzięki nim ludzie (użytkownicy czy gracze) mogą ustalić swoją pozycję i odległość od celu, mimo że poruszają się swobodnie w różnych kierunkach. Tu dochodzimy do kwestii Pałacu Saskiego i jego odbudowy. To, co najbardziej mnie w niej inspiruje, to okazja do stworzenia takiego (pop)kulturowego landmarku. – tak o genezie powstawania albumu opowiada scenarzysta, Tobiasz Piątkowski - Co najważniejsze, nie jest to tworzenie od zera, a raczej operacja przywrócenia pamięci po doznanym urazie. Operacja skomplikowana, obarczona ryzykiem, gdzie najwięcej zależeć będzie od rehabilitacji, czyli funkcjonowania zrekonstruowanego Pałacu w życiu kolejnych pokoleń. W życiu tych, którzy myślą, że nie mają wobec historii żadnego długu. Tobiasz Piątkowski podkreśla, że choć rodzima literatura fantastyczna podejmuje temat historii alternatywnych regularnie, to właśnie komiks pozwala zobaczyć pomysły autorów na własne oczy. Wypełnić lukę po nieistniejącym przez osiemdziesiąt lat budynku obrazami ekscytujących wydarzeń. Będziemy rozbudowywać uniwersum Pałacu Saskiego, mając nadzieję, że wkrótce realnie odbudowany obiekt stanie się tłem przygód nowego pokolenia i landmarkiem dla ich wyobraźni.
O autorach komiksu
Tobiasz Piątkowski – scenarzysta, absolwent Politechniki Warszawskiej na Wydziale Architektury. Współautor m.in. serii „Status 7”, „48 stron”, „Rezydent”, „Koszmary zebrane”, „Pierwsza brygada”, „Nowe przygody Stasia i Nel”, „Bradl”, „Bazyliszki”, „Nowele polskie”, „Ekspozytura «Rygor»”, a także komiksów i magazynów dziecięcych. Pracuje jako art director.
Marek Oleksicki – absolwent warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych na Wydziale Grafiki. Pracuje w branży reklamowej, jest też plakacistą i rysownikiem komiksów. W Polsce zilustrował takie albumy, jak: „Odmieniec: Trzy”, „Ursynowska Specgrupa od Rozwałki: Metametal”, „Ekspozytura «Rygor»”, zbiór „Nowele Polskie” i „Bradl”. Jego prace można znaleźć też w antologii o Powstaniu Warszawskim – „Powstanie ’44”. Tworzy głównie dla zagranicznych wydawnictw, a jego najbardziej znane komiksy to „Frankenstein’s Womb” (scen. Warren Ellis), „28 Days Later” (scen. Michael Alan Nelson) oraz „The Darkness: Close Your Eyes” I „ Zero” (oba: scen. Ales Kot).
Wiesław Skupniewicz (ur. 1974) – ilustrator. Absolwent Schola Posnaniensis. Debiutował w numerze 25 „Świata Komiksu” krótką formą „Lucija to piękna kobieta”. Od 1998 r. jako freelancer pracuje w reklamie, ilustruje storyboardy, książki, komiksy, tworzy modele 3D i animuje. Ilustrator dwutomowej powieści fantasy „Central Park. Kraina Koe” autorstwa Joego Windy’ego (Olafa Jarzemskiego) oraz serii „Bazyliszki”.
Przemysław Kłosin (ur. 1982) – ilustrator. Debiutował komiksem S-F „Zaraza” w czasopiśmie „Awantura 2.0”. Rysuje głównie dla wydawnictw zagranicznych. W 2018 roku wziął udział w antologii „100 na 100", z okazji setnej rocznicy odzyskania niepodległości przez Polskę. Rysował również komiks „Paneuropa vs. Smog”.