Kontrast
Czcionka
aktualności

Znaczki pocztowe z ryciną Pałacu Saskiego już dostępne

Koperta z napisem "Utracone Skarby Architektury", znaczkiem pocztowym z ryciną Pałacu Saskiego i pieczątką "Utracone Skarby Architektury 30.06.2022 Warszawa 1". Obok arkusz znaczków pocztowych z tą samą ryciną, napisami "Polska", "Pałac Saski" oraz wpisaną ceną 3,60 zł. Odcienie brązu i szarości.
Koperta FDC oraz arkusz znaczków pocztowych emisji "Utracone Skarby Architektury" przedstawiające rycinę Pałacu Saskiego. Fot. mat. własne

Na przełomie czerwca i lipca 2022 roku Poczta Polska wprowadziła do obiegu 4 nowe znaczki pocztowe oraz koperty FDC trzech emisji: „75. rocznica wydania miesięcznika emigracyjnego Kultura”, „Miron Białoszewski”, a także „Utracone Skarby Architektury”. Ostatnia z wymienionych to dwa projekty przedstawiające ryciny Zamku w Pińczowie oraz Pałacu Saskiego w Warszawie. Wartość każdego ze znaczków emisji limitowanych to 3,60 zł.

Pałac Saski na znaczku pocztowym

Plan Warszawy Pierre'a Ricauda de Tirregaille'a z 1762. Na marginesach bocznych i górnym rysunki warszawskich pałaców. W centralnej części górnego marginesu rysunek Pałacu Saskiego, największy ze wszystkich prezentowanych.
Plan Tirregaille’a w skali ok. 1:6750 z 1762 roku, Pierre Ricaud de Tirregaille, ryt. Teofil Jakub Marstalski, Warszawa, 1762. Źródło: Muzeum Warszawy

Jeden ze znaczków edycji „Utracone Skarby Architektury” przedstawia rycinę Pałacu Saskiego w Warszawie według rysunku Pierre’a Ricauda de Tirregaille’a. Autor rysunku był francuskim inżynierem i architektem okresu rokoko, działającym w Polsce w latach 1752-1763. W 1762 roku wykonał plan Warszawy opatrzony rysunkami wielu stołecznych pałaców, w tym Saskiego zlokalizowanego na środku górnej części planu i na tle pozostałych zajmującego najwięcej miejsca.

Rycina Pałacu Saskiego z 1762 roku autorstwa Pierre'a Ricauda de Tirregaille'a. Na rycinie widzimy ówczesny Pałac Saski w całej okazałości, przed nim, po prawej stronie 6 koni ciągnących powóz. Na środku dwaj jeźdźcy konni najprawdopodobniej z szablami w dłoniach, być może podczas ćwiczeń. Przed jeźdźcami dwa psy, obok kolejne postaci - kobieta oraz prawdopodobnie dwoje dzieci. Na lewym skraju ryciny samotny mężczyzna.
Pałac Saski, rysunek: Pierre Ricaud de Tirregaille (około 1725 – po 1772), rycina: Teofil Jakub Marstalski (1746-1786), Tygodnik Illustrowany. 1898, nr 21 (2013), s. 407. Źródło: Mazowiecka Biblioteka Cyfrowa

Wygląd pałacu, który dziś podziwiamy na limitowanym znaczku pocztowym, zawdzięczamy w dużej mierze Augustowi II Mocnemu. Król w 1713 roku zakupił pałac Morsztynów i zapoczątkował w nim szereg zmian architektonicznych, które wprowadzano przez wiele kolejnych lat. Był to element większego planu urbanistycznego, mającego za zadanie uświetnić wizerunek Warszawy, nad którego realizacją pieczę sprawował Bauamt – Saski Urząd Budowlany będący filią Drezdeńskiego Naczelnego Krajowego Urzędu Budowlanego.

Limitowana edycja znaczków

W tej samej emisji do obiegu trafił również znaczek pocztowy z ryciną wg rys. Erika Dahlbergha przedstawiającą Zamek w Pińczowie, który znajdował się na skarpie nad lewobrzeżną częścią doliny Nidy. Zamek został wybudowany w połowie XV wieku przez Zbigniewa Oleśnickiego, zaś pod koniec XVIII wieku, po latach zaniedbań, został rozebrany.

Zainteresowanie filatelistów na pewno wzbudzi również emisja „Miron Białoszewski”, przedstawiająca portret polskiego poety, prozaika i twórcy teatralnego oraz „75. rocznica wydania miesięcznika emigracyjnego Kultura” – jej projekty powstały dzięki współpracy Poczty Polskiej z Instytutem Literackim w Paryżu.

Więcej informacji na temat znaczków oraz ich wygląd dostępne są na stronie Poczty Polskiej w Filatelistycznym Sklepie Internetowym.

aktualności

Pałac Saski na Festiwalu Wspólna Niepodległa

11 listopada 1918 r. Polska odzyskała niepodległość, co przeszło wiek później świętujemy podczas pełnego muzyki i tańca Festiwalu Wspólna Niepodległa. Wzorem ostatnich 8 lat stołeczne Krakowskie Przedmieście w tym dniu wypełniają artyści: tancerze, muzycy i grupy rekonstrukcyjne. Nie zabraknie również kreatywnych warsztatów czy okazji do udziału w bezpłatnym spacerze z przewodnikiem. Z kolei na koniec […]

Silni dzięki wolności. Silni dzięki pamięci – 100 lat Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie

Setna rocznica odsłonięcia Grobu Nieznanego Żołnierza w arkadach kolumnady Pałacu Saskiego to chwila, w której warto zwrócić swój wzrok w przeszłość. Na jakich fundamentach oparta jest nasza wolność? Kim byli ludzie, którym zawdzięczamy naszą niepodległość i luksus życia we własnym kraju? Właśnie wspólnej pamięci o bezimiennych bohaterach, dzięki którym możemy cieszyć się wolnością, poświęcona jest […]

Oryginalna dekoracja Grobu Nieznanego Żołnierza powróciła na pl. Piłsudskiego

Choć wydawać by się mogło, że dzieje Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie zostały dogłębnie zbadane, niedawno doszło do wyjątkowego odkrycia. W kwietniu 2025 r. odnalezione zostały dwie metalowe tarcze, które zdobiły kiedyś okratowanie pomnika. W toku prac okazało się, że jeden z elementów krzyża Orderu Wojennego Virtuti Militari jest oryginałem, który zdobił to miejsce już […]

Wystawa „Wspólne miejsce, wspólna pamięć. 100 lat Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie”

Sto lat temu odsłonięto jedno z najważniejszych miejsc pamięci w Polsce: Grób Nieznanego Żołnierza w Warszawie. Choć jego dzisiejszy kształt jest wszystkim dobrze znany, mało kto pamięta, jak wyglądał przed wojną, czyli w swojej pełnej formie w arkadach kolumnady Pałacu Saskiego. Osunęły się także w otchłań zapomnienia emocje, które towarzyszyły naszym przodkom w tym czasie. O […]

Wzrost społecznego poparcia dla odbudowy Pałacu Saskiego

Jak wynika z najnowszych badań opinii publicznej na temat odbudowy Pałacu Saskiego, inwestycja cieszy się coraz większym poparciem społecznym. Z końcem 2024 r. dane wykazały już pięciokrotną przewagę liczby zwolenników nad przeciwnikami przedsięwzięcia. Odbudowy oczekuje ponad połowa ankietowanych Polaków (55%), co wpisuje się w europejski trend wzrostu zainteresowania architekturą historyczną i odbudową dziedzictwa. Jednocześnie wyraźny […]

Próbki piaskowca na terenie odbudowy Pałacu Saskiego

Rozpoczynają się obserwacje próbnych płyt kamiennych w związku z odbudową Pałaców Saskiego i Brühla oraz kamienic przy ul. Królewskiej. 20 fragmentów piaskowca wydobytego z kilku polskich kamieniołomów, m.in. z okolic Szydłowca oraz z Dolnego Śląska, trafiło na warszawski pl. Piłsudskiego. Regularny monitoring pozwoli dostrzec zmiany właściwości kamienia poddanego wpływowi warunków atmosferycznych bezpośrednio w miejscu, w […]

29. Międzynarodowe Biennale Plakatu – wystawa na pl. Piłsudskiego

Już po raz drugi ogrodzenie terenu odbudowy zespołu Pałaców Saskiego i Brühla oraz kamienic przy ul. Królewskiej stanie się galerią sztuki plakatu. Wystawę plenerową „Quo Vadis”, czyli wybrane prace artystów biorących udział w 29. edycji Międzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie, można oglądać na pl. Piłsudskiego od 5 lipca 2025 r. do końca wakacji. Światowe święto […]

Nowy katalog dzieł z archiwów w Dreźnie: Pałac Saski na dawnych rysunkach

„Wspólne dziedzictwo polsko-saskie” to opracowany naukowo zbiór powstałych w okresie panowania dynastii saskiej ponad 1100 rysunków architektonicznych, które dziś znajdują się w drezdeńskich archiwach. Wzbogaconą o zbiór esejów publikację pod redakcją profesorów Jakuba Sity oraz Pawła Migasiewicza wydano m.in dzięki współpracy Instytutu Sztuki PAN, Zamku Królewskiego w Warszawie, Instytutu Polonika oraz spółki Pałac Saski. Premiera […]

298. urodziny Ogrodu Saskiego

Ostatni dzień maja przyniósł największą dotąd edycję Święta Ogrodu Saskiego. Blisko 80 tysięcy warszawiaków i turystów wzięło udział w czwartej odsłonie całodziennego wydarzenia retro, którego program w 2025 r. wzbogaciły liczne atrakcje nowych partnerów. Dzięki temu, oprócz zastępów muzyków, rekonstruktorów okresu międzywojennego, pasjonatów bicykli i automobili czy specjalistów od pokazów VR, uczestnicy mogli liczyć na specjalną, […]