Kontrast
Czcionka
aktualności

„Kuplety Warszawskie 2.0”, czyli niezapomniane melodie wokół Pałacu Saskiego

Projekt „Kuplety Warszawskie 2.0” pod kierownictwem Jana Emila Młynarskiego przywraca atmosferę dawnej stolicy, w której sercu znajdował się tętniący życiem Ogród Saski. „Walczyk Warszawy”, ballada „Wrzuć grosz do fontanny” oraz utwór „W Saskim Ogrodzie” to trzy dostępne już w sieci odsłony przedsięwzięcia muzycznego.

Warszawa w muzycznych wspomnieniach

„Kuplety Warszawskie 2.0” to nazwa muzycznego projektu przywołującego atmosferę dawnej Warszawy, której mieszkańcy z chęcią korzystali z uroków miasta, odwiedzali kawiarnie oraz umawiali się na randki w Ogrodzie Saskim. Wspólnym mianownikiem opracowanych na nowo, znanych szerzej w ubiegłym wieku utworów, jest przestrzeń, w której osadzono ich bohaterów. Mowa tu o sercu stolicy, czyli otoczeniu wysadzonego w powietrze w czasie II wojny światowej Pałacu Saskiego, który jeszcze w tej dekadzie powróci na plac Piłsudskiego. Kierownikiem muzycznym projektu jest Jan Emil Młynarski, muzyk, kompozytor, wokalista i dziennikarz radiowy, a producentem Biuro Niepodległa.

„Wrzuć grosz do fontanny”

Pierwszy utwór z serii „Kupletów” wykonała Julia Pietrucha z zespołem Jana Emila Młynarskiego, a jego premiera miała miejsce w lutym 2022 roku. Ta muzyczna walentynka dla Warszawy to romantyczna ballada oparta na brzmieniach używanej niegdyś przez ulicznych grajków katarynki, popularnej w przedwojennej stolicy bandżoli, werbli, pozytywu organowego i tuby. Znana w Polsce w połowie ubiegłego wieku oryginalna wersja, do której tekst napisał Ryszard Kiersnowski, jest z kolei adaptacją wykonanej przez Franka Sinatrę piosenki do filmowego melodramatu „Three Coins in the Fountain” – zdobywcy dwóch Oscarów, w tym jednego właśnie za najlepszą muzykę filmową.

„W Saskim Ogrodzie koło fontanny”

W kolejnej odsłonie projektu Jan Emil Młynarski inspiruje się walcem „Kuplety Warszawskie”. Autorem tekstu do muzyki stworzonej w 1841 roku przez austriackiego kompozytora Josepha Lannera, jest urodzony pół wieku później w Warszawie Aleksander Jellin. W jednej ze zwrotek tej zabawnej opowieści o codziennym życiu warszawiaków pojawia się fontanna w Ogrodzie Saskim: pewnego razu do siedzącej przy fontannie niejakiej panny Cecylii przysiadł się młody mężczyzna i nieświadom konsekwencji postanowił skraść jej całusa. W tym wykonaniu utworu do instrumentów znanych już z ballady „Wrzuć grosz do fontanny” dołącza, nazywany równie często „słonecznikiem”, suzafon.

„Walczyk Warszawy”

Utwór pochodzi z rewii „Słońce w Cyruliku”, którą wystawiono w 1937 roku w kabarecie Cyrulik Warszawski. Muzykę stworzył Leon Rzewuski, pianista i kompozytor piosenek, a także oficer Wojska Polskiego II Rzeczpospolitej, zaś słowa napisał Jerzy Jurandot, warszawski poeta, dramaturg i satyryk. Walczyk, który wyrzekł się dostojnych przodków, zabiera słuchaczy w podróż po stolicy, odwiedzając z nimi najbardziej znane miejsca, takie jak Łazienki Królewskie czy plac Saski z Grobem Nieznanego Żołnierza i pomnikiem księcia Józefa Poniatowskiego. Premiera współczesnej aranżacji miała miejsce w grudniu ubiegłego roku i była zapowiedzią ostatniej odsłony projektu Kuplety Warszawskie 2.0, czyli utworu „Nasza Paryska”. Tę ostatnią piosenkę można było usłyszeć podczas retransmisji koncertu „Mickiewicz / Zalewska. Ballady i romanse” na antenie Polskiego Radia, a już niebawem dostępna będzie także w sieci – zapraszamy do śledzenia naszej strony i mediów społecznościowych.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości oraz odbudowy polskiej państwowości.

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Odbudowa Pałacu Saskiego, Pałacu Brühla oraz kamienic przy ul. Królewskiej – prace przygotowawcze.

aktualności

Pałac Saski na Festiwalu Wspólna Niepodległa

11 listopada 1918 r. Polska odzyskała niepodległość, co przeszło wiek później świętujemy podczas pełnego muzyki i tańca Festiwalu Wspólna Niepodległa. Wzorem ostatnich 8 lat stołeczne Krakowskie Przedmieście w tym dniu wypełniają artyści: tancerze, muzycy i grupy rekonstrukcyjne. Nie zabraknie również kreatywnych warsztatów czy okazji do udziału w bezpłatnym spacerze z przewodnikiem. Z kolei na koniec […]

Silni dzięki wolności. Silni dzięki pamięci – 100 lat Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie

Setna rocznica odsłonięcia Grobu Nieznanego Żołnierza w arkadach kolumnady Pałacu Saskiego to chwila, w której warto zwrócić swój wzrok w przeszłość. Na jakich fundamentach oparta jest nasza wolność? Kim byli ludzie, którym zawdzięczamy naszą niepodległość i luksus życia we własnym kraju? Właśnie wspólnej pamięci o bezimiennych bohaterach, dzięki którym możemy cieszyć się wolnością, poświęcona jest […]

Oryginalna dekoracja Grobu Nieznanego Żołnierza powróciła na pl. Piłsudskiego

Choć wydawać by się mogło, że dzieje Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie zostały dogłębnie zbadane, niedawno doszło do wyjątkowego odkrycia. W kwietniu 2025 r. odnalezione zostały dwie metalowe tarcze, które zdobiły kiedyś okratowanie pomnika. W toku prac okazało się, że jeden z elementów krzyża Orderu Wojennego Virtuti Militari jest oryginałem, który zdobił to miejsce już […]

Wystawa „Wspólne miejsce, wspólna pamięć. 100 lat Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie”

Sto lat temu odsłonięto jedno z najważniejszych miejsc pamięci w Polsce: Grób Nieznanego Żołnierza w Warszawie. Choć jego dzisiejszy kształt jest wszystkim dobrze znany, mało kto pamięta, jak wyglądał przed wojną, czyli w swojej pełnej formie w arkadach kolumnady Pałacu Saskiego. Osunęły się także w otchłań zapomnienia emocje, które towarzyszyły naszym przodkom w tym czasie. O […]

Wzrost społecznego poparcia dla odbudowy Pałacu Saskiego

Jak wynika z najnowszych badań opinii publicznej na temat odbudowy Pałacu Saskiego, inwestycja cieszy się coraz większym poparciem społecznym. Z końcem 2024 r. dane wykazały już pięciokrotną przewagę liczby zwolenników nad przeciwnikami przedsięwzięcia. Odbudowy oczekuje ponad połowa ankietowanych Polaków (55%), co wpisuje się w europejski trend wzrostu zainteresowania architekturą historyczną i odbudową dziedzictwa. Jednocześnie wyraźny […]

Próbki piaskowca na terenie odbudowy Pałacu Saskiego

Rozpoczynają się obserwacje próbnych płyt kamiennych w związku z odbudową Pałaców Saskiego i Brühla oraz kamienic przy ul. Królewskiej. 20 fragmentów piaskowca wydobytego z kilku polskich kamieniołomów, m.in. z okolic Szydłowca oraz z Dolnego Śląska, trafiło na warszawski pl. Piłsudskiego. Regularny monitoring pozwoli dostrzec zmiany właściwości kamienia poddanego wpływowi warunków atmosferycznych bezpośrednio w miejscu, w […]

29. Międzynarodowe Biennale Plakatu – wystawa na pl. Piłsudskiego

Już po raz drugi ogrodzenie terenu odbudowy zespołu Pałaców Saskiego i Brühla oraz kamienic przy ul. Królewskiej stanie się galerią sztuki plakatu. Wystawę plenerową „Quo Vadis”, czyli wybrane prace artystów biorących udział w 29. edycji Międzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie, można oglądać na pl. Piłsudskiego od 5 lipca 2025 r. do końca wakacji. Światowe święto […]

Nowy katalog dzieł z archiwów w Dreźnie: Pałac Saski na dawnych rysunkach

„Wspólne dziedzictwo polsko-saskie” to opracowany naukowo zbiór powstałych w okresie panowania dynastii saskiej ponad 1100 rysunków architektonicznych, które dziś znajdują się w drezdeńskich archiwach. Wzbogaconą o zbiór esejów publikację pod redakcją profesorów Jakuba Sity oraz Pawła Migasiewicza wydano m.in dzięki współpracy Instytutu Sztuki PAN, Zamku Królewskiego w Warszawie, Instytutu Polonika oraz spółki Pałac Saski. Premiera […]

298. urodziny Ogrodu Saskiego

Ostatni dzień maja przyniósł największą dotąd edycję Święta Ogrodu Saskiego. Blisko 80 tysięcy warszawiaków i turystów wzięło udział w czwartej odsłonie całodziennego wydarzenia retro, którego program w 2025 r. wzbogaciły liczne atrakcje nowych partnerów. Dzięki temu, oprócz zastępów muzyków, rekonstruktorów okresu międzywojennego, pasjonatów bicykli i automobili czy specjalistów od pokazów VR, uczestnicy mogli liczyć na specjalną, […]