„Kuplety Warszawskie 2.0”, czyli niezapomniane melodie wokół Pałacu Saskiego
Projekt „Kuplety Warszawskie 2.0” pod kierownictwem Jana Emila Młynarskiego przywraca atmosferę dawnej stolicy, w której sercu znajdował się tętniący życiem Ogród Saski. „Walczyk Warszawy”, ballada „Wrzuć grosz do fontanny” oraz utwór „W Saskim Ogrodzie” to trzy dostępne już w sieci odsłony przedsięwzięcia muzycznego.
Warszawa w muzycznych wspomnieniach
„Kuplety Warszawskie 2.0” to nazwa muzycznego projektu przywołującego atmosferę dawnej Warszawy, której mieszkańcy z chęcią korzystali z uroków miasta, odwiedzali kawiarnie oraz umawiali się na randki w Ogrodzie Saskim. Wspólnym mianownikiem opracowanych na nowo, znanych szerzej w ubiegłym wieku utworów, jest przestrzeń, w której osadzono ich bohaterów. Mowa tu o sercu stolicy, czyli otoczeniu wysadzonego w powietrze w czasie II wojny światowej Pałacu Saskiego, który jeszcze w tej dekadzie powróci na plac Piłsudskiego. Kierownikiem muzycznym projektu jest Jan Emil Młynarski, muzyk, kompozytor, wokalista i dziennikarz radiowy, a producentem Biuro Niepodległa.
„Wrzuć grosz do fontanny”
Pierwszy utwór z serii „Kupletów” wykonała Julia Pietrucha z zespołem Jana Emila Młynarskiego, a jego premiera miała miejsce w lutym 2022 roku. Ta muzyczna walentynka dla Warszawy to romantyczna ballada oparta na brzmieniach używanej niegdyś przez ulicznych grajków katarynki, popularnej w przedwojennej stolicy bandżoli, werbli, pozytywu organowego i tuby. Znana w Polsce w połowie ubiegłego wieku oryginalna wersja, do której tekst napisał Ryszard Kiersnowski, jest z kolei adaptacją wykonanej przez Franka Sinatrę piosenki do filmowego melodramatu „Three Coins in the Fountain” – zdobywcy dwóch Oscarów, w tym jednego właśnie za najlepszą muzykę filmową.
„W Saskim Ogrodzie koło fontanny”
W kolejnej odsłonie projektu Jan Emil Młynarski inspiruje się walcem „Kuplety Warszawskie”. Autorem tekstu do muzyki stworzonej w 1841 roku przez austriackiego kompozytora Josepha Lannera, jest urodzony pół wieku później w Warszawie Aleksander Jellin. W jednej ze zwrotek tej zabawnej opowieści o codziennym życiu warszawiaków pojawia się fontanna w Ogrodzie Saskim: pewnego razu do siedzącej przy fontannie niejakiej panny Cecylii przysiadł się młody mężczyzna i nieświadom konsekwencji postanowił skraść jej całusa. W tym wykonaniu utworu do instrumentów znanych już z ballady „Wrzuć grosz do fontanny” dołącza, nazywany równie często „słonecznikiem”, suzafon.
„Walczyk Warszawy”
Utwór pochodzi z rewii „Słońce w Cyruliku”, którą wystawiono w 1937 roku w kabarecie Cyrulik Warszawski. Muzykę stworzył Leon Rzewuski, pianista i kompozytor piosenek, a także oficer Wojska Polskiego II Rzeczpospolitej, zaś słowa napisał Jerzy Jurandot, warszawski poeta, dramaturg i satyryk. Walczyk, który wyrzekł się dostojnych przodków, zabiera słuchaczy w podróż po stolicy, odwiedzając z nimi najbardziej znane miejsca, takie jak Łazienki Królewskie czy plac Saski z Grobem Nieznanego Żołnierza i pomnikiem księcia Józefa Poniatowskiego. Premiera współczesnej aranżacji miała miejsce w grudniu ubiegłego roku i była zapowiedzią ostatniej odsłony projektu Kuplety Warszawskie 2.0, czyli utworu „Nasza Paryska”. Tę ostatnią piosenkę można było usłyszeć podczas retransmisji koncertu „Mickiewicz / Zalewska. Ballady i romanse” na antenie Polskiego Radia, a już niebawem dostępna będzie także w sieci – zapraszamy do śledzenia naszej strony i mediów społecznościowych.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości oraz odbudowy polskiej państwowości.
Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Odbudowa Pałacu Saskiego, Pałacu Brühla oraz kamienic przy ul. Królewskiej – prace przygotowawcze.