Contrast
Size
news

„Pałac wszystkich przyszłości” – spotkanie z twórcami podczas Warszawskich Targów Książki

Miejsce, od którego zaczyna się przygoda ze stolicą, nowoczesny hub kultury, centralny punkt miasta, słowem: pałac wszystkich przyszłości – tymi wszystkimi określeniami opisać można będzie gmachy powstałe w wyniku odbudowy zachodniej pierzei pl. marsz. J. Piłsudskiego w Warszawie. Najważniejszy punkt na Osi Saskiej łączącej Trakt Królewski i Stare Miasto z nowoczesnym centrum stolicy – centrum kultury, gdzie przeszłość płynnie łączy się z przyszłością: taką przestrzenią będą Pałac Saski, Pałac Brühla oraz reprezentacyjne kamienice przy ul. Królewskiej.

Komiks Pałac wszystkich przyszłości na tle fragmentu ceglanego muru. Okładka przedstawia Grób Nieznanego Żołnierza, do którego zmierza młoda kobieta. Nad Grobem wisi w powietrzu olbrzymia rakieta w kłębach dymu, którą podtrzymuje latający superbohater.

Idea tego miejsca oparta jest na dwóch filarach: otwartości na ciekawe i różnorodne pomysły oraz budowaniu wspólnoty poprzez sztukę, kulturę i historię. Jest ona realizowana już teraz m.in. poprzez stworzenie przestrzeni wystawienniczej na ogrodzeniu terenu inwestycji i utworzeniu miejskiej galerii sztuki, w której prezentowana była chociażby wystawa prac w ramach 28. Międzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie. W bezpośrednim sąsiedztwie inwestycji stanęły ponadto kontenery wystawiennicze prezentujące skarby (artefakty) wydobyte podczas prac wykopaliskowych na terenie dawnego Pałacu Brühla czy makietę stanowiącą wizualizację przyszłej zabudowy.

Seria komiksowa „Pałac wszystkich przyszłości”

Kolejnym projektem kulturalnym jest komiks pt. „Pałac wszystkich przyszłości”, który powstał we współpracy z wydawnictwem EGMONT. Pierwszy tom to trzy opowieści science-fiction łączące się̨ w intrygę̨ o kosmicznej skali i potencjalnie katastrofalnych konsekwencjach. Błyskotliwy naukowiec uruchamia urządzenie dające mu supermoce. Udaje mu się powstrzymać wybuch II wojny światowej i zapewnić bezpieczeństwo Polsce. Zrozpaczony podchorąży porzuca człowieczeństwo, by jako upiór mścić się na zaborcach. Pogańskie rytuały odkrywają przed nim prawdę straszniejszą niż klęska Powstania Listopadowego. Zbuntowana licealistka wymyka się na pokaz kultowego dokumentu o kosmicznej inwazji. Jej życie zmieni się na zawsze, kiedy filmowe potwory okażą się jak najbardziej realne.

Otwarty komiks Pałac wszystkich przyszłości na stronach przedstawiających kobietę w długim płaszczu z peleryną z dziewiętnastego wieku. Jest noc, kobieta zostaje zaskoczona przez męską postać w Ogrodzie Saskim, nieopodal Pałacu Saskiego.

Oficjalna premiera tomu pierwszego komiksu „Pałac wszystkich przyszłości” już 29 maja 2024 r. Przedpremierowo album będzie dostępny na stoisku wydawnictwa Egmont podczas Międzynarodowych Targów Książki w Warszawie. W targową sobotę, 25 maja o godzinie 15:00 w Rotundzie PKO BP odbędzie się spotkanie z autorami komiksu.

„Okazja do stworzenia (pop)kulturowego landmarku”

We wstępie przygotowanym przez autora scenariusza możemy przeczytać: Próbując wypracować na własny użytek jakąś pośrednią formułę odnajdowania się w świecie, wracam myślami do zajęć z urbanistyki na Wydziale Architektury i pojęcia landmarku. Zarówno w planowaniu przestrzeni publicznych, jak i w projektowaniu gier komputerowych z otwartym światem przydatne są punkty orientacyjne – widoczne z różnych miejsc, charakterystyczne, niosące treść. Dzięki nim ludzie (użytkownicy czy gracze) mogą ustalić swoją pozycję i odległość od celu, mimo że poruszają się swobodnie w różnych kierunkach. Tu dochodzimy do kwestii Pałacu Saskiego i jego odbudowy. To, co najbardziej mnie w niej inspiruje, to okazja do stworzenia takiego (pop)kulturowego landmarku. – tak o genezie powstawania albumu opowiada scenarzysta, Tobiasz Piątkowski - Co najważniejsze, nie jest to tworzenie od zera, a raczej operacja przywrócenia pamięci po doznanym urazie. Operacja skomplikowana, obarczona ryzykiem, gdzie najwięcej zależeć będzie od rehabilitacji, czyli funkcjonowania zrekonstruowanego Pałacu w życiu kolejnych pokoleń. W życiu tych, którzy myślą, że nie mają wobec historii żadnego długu. Tobiasz Piątkowski podkreśla, że choć rodzima literatura fantastyczna podejmuje temat historii alternatywnych regularnie, to właśnie komiks pozwala zobaczyć pomysły autorów na własne oczy. Wypełnić lukę po nieistniejącym przez osiemdziesiąt lat budynku obrazami ekscytujących wydarzeń. Będziemy rozbudowywać uniwersum Pałacu Saskiego, mając nadzieję, że wkrótce realnie odbudowany obiekt stanie się tłem przygód nowego pokolenia i landmarkiem dla ich wyobraźni.

Fragment strony komiksu Pałac wszystkich przyszłości. Dynamicznie narysowane klatki pokazują mężczyznę w dziewiętnastowiecznym stroju trzymającego pistolet. Mężczyzna próbuje walczyć z nadprzyrodzoną istotą, której czarna ręka zakończona ostrymi pazurami narysowana jest wyciągnięta w stronę mężczyzny. Na środkowych klatkach komiksu są ślepia bestii, a poniżej sam mroczny stwór z kobietą w swych ramionach.

O autorach komiksu

Tobiasz Piątkowski – scenarzysta, absolwent Politechniki Warszawskiej na Wydziale Architektury. Współautor m.in. serii „Status 7”, „48 stron”, „Rezydent”, „Koszmary zebrane”, „Pierwsza brygada”, „Nowe przygody Stasia i Nel”, „Bradl”, „Bazyliszki”, „Nowele polskie”, „Ekspozytura «Rygor»”, a także komiksów i magazynów dziecięcych. Pracuje jako art director.

Marek Oleksicki – absolwent warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych na Wydziale Grafiki. Pracuje w branży reklamowej, jest też plakacistą i rysownikiem komiksów. W Polsce zilustrował takie albumy, jak: „Odmieniec: Trzy”, „Ursynowska Specgrupa od Rozwałki: Metametal”, „Ekspozytura «Rygor»”, zbiór „Nowele Polskie” i „Bradl”. Jego prace można znaleźć też w antologii o Powstaniu Warszawskim – „Powstanie ’44”. Tworzy głównie dla zagranicznych wydawnictw, a jego najbardziej znane komiksy to „Frankenstein’s Womb” (scen. Warren Ellis), „28 Days Later” (scen. Michael Alan Nelson) oraz „The Darkness: Close Your Eyes” I „ Zero” (oba: scen. Ales Kot).

Wiesław Skupniewicz (ur. 1974) – ilustrator. Absolwent Schola Posnaniensis. Debiutował w numerze 25 „Świata Komiksu” krótką formą „Lucija to piękna kobieta”. Od 1998 r. jako freelancer pracuje w reklamie, ilustruje storyboardy, książki, komiksy, tworzy modele 3D i animuje. Ilustrator dwutomowej powieści fantasy „Central Park. Kraina Koe” autorstwa Joego Windy’ego (Olafa Jarzemskiego) oraz serii „Bazyliszki”.

Przemysław Kłosin (ur. 1982) – ilustrator. Debiutował komiksem S-F „Zaraza” w czasopiśmie „Awantura 2.0”. Rysuje głównie dla wydawnictw zagranicznych. W 2018 roku wziął udział w antologii „100 na 100", z okazji setnej rocznicy odzyskania niepodległości przez Polskę. Rysował również komiks „Paneuropa vs. Smog”.

news

Help us rebuild the Saski Palace with your family photos

After analyzing data on the Saski Palace, Brühl Palace and townhouses on Królewska Street found in domestic and foreign archives, we believe that key photos from before 1945 are still waiting to be discovered in private collections. If you have family pictures of these buildings, share them and rebuild 300 years of Polish history with […]

Results of the competition for the rebuilding of Saski Palace

At noon on October 12, 2023, the results of the competition for the development of an architectural and landscaping concept concerned with rebuilding of the Saski Palace, the Brühl Palace and townhouses on Królewska Street in Warsaw were announced. Eleven architectural studios and consortiums participated in this international contest. In the second stage, five of […]
Kolorowa grafika z napisem Odbudować nieodbudowane.

"Rebuilding What Was Lost" Conference Registration

Registration is now open for academics, researchers, and specialists interested in attending the “Rebuilding What Was Lost. Current Challenges in Restoring and Reconstructing Architectural Heritage” conference. The event will take place on September 20 and 21, 2023 in Warsaw. The multidisciplinary “Rebuilding What Was Lost” conference is organized by the Saski Palace company together with […]

CFP for “Rebuilding What Was Lost. Current Challenges in Restoring and Reconstructing Architectural Heritage” Conference

Academics, researchers, and specialists are cordially invited to participate in the international interdisciplinary conference titled “Rebuilding What Was Lost. Current Challenges in Restoring and Reconstructing Architectural Heritage”. The event, which will be held on 20 and 21 September 2023 in Warsaw, is organised by Pałac Saski sp. z o.o. – the company tasked with rebuilding […]

Archaeological works commence at the site of the Brühl Palace

As preparatory work has been completed, an important moment has come – not only for the reconstruction process as such, but also for historians and local history enthusiasts. The Pałac Saski company is starting the first stage of archeological works to be performed on the site of the former Brühl Palace. Excavations will be carried […]

October 2022: first review of the activities of Pałac Saski sp. z o.o.

The process of rebuilding of the western side of Piłsudski Square is being implemented on the basis of the Act on the preparation and implementation of the reconstruction of the Saski Palace, Brühl Palace and townhouses at Królewska Street in Warsaw. The townhouses in question comprise three buildings once located at 6 Królewska Street (the […]