Kontrast
Czcionka
aktualności

Historyczny fragment Zamku Królewskiego odnaleziony na terenie Pałacu Brühla

Z inicjatywy spółki Pałac Saski 31 marca 2025 r. w Sali Rycerskiej Zamku Królewskiego w Warszawie przekazano część kamiennej tablicy, która niegdyś zdobiła wschodnią elewację Zamku. Płyta z inskrypcją – znaleziona podczas pierwszego sezonu prac archeologicznych prowadzonych przez spółkę na terenie dawnego Pałacu Brühla – to jedna z zagadek, które zaskoczyły specjalistów.

Badania archeologiczne na terenie Pałacu Brühla przyniosły niemal 10 tysięcy obiektów pochodzących z różnych okresów. Większość artefaktów, takich jak fragmenty ceramiki czy dekoracji architektonicznych, wiąże się z bogatą historią tego miejsca. Wśród znalezionej kamieniarki pojawiły się jednak i nieliczne obiekty o nieoczywistej, a początkowo wręcz niejasnej proweniencji. Do właśnie takich artefaktów należała częściowo zachowana tablica z łacińską inskrypcją. Wykonana z piaskowca płyta nurtowała badaczy, ponieważ nie korespondowała z wyglądem ani Pałacu Brühla, ani okolicznych budynków. Zagadkę rozgryzł dr hab. Jakub Sito, prof. Instytutu Sztuki PAN, który zidentyfikował tablicę jako element zdobiący fasadę Zamku Królewskiego od strony Wisły. Jej treść obwieszczała, iż tzw. skrzydło saskie gmachu rozbudować kazał król August III Sas:

AUGUSTUS.III.P.P.INSTAURARI.ETORNARI.CURAVIT.MDCCXLVI, (August III Ojciec Ojczyzny wznieść i ozdobić rozkazał 1746)

Fragment kamiennej tablicy z wyraźnym odłamaniem po lewej stronie i częściowo zachowaną inskrypcją: "RI. ET" w pierwszej linii i "XLVI" w drugiej linii. Prawa krawędź tablicy zachowana z drobnymi wyszczerbieniami. Pod kamiennym fragmentem drewniany postument będący rekonstrukcją brakującej część tablicy. Ujęcie z ukosa: z dołu od lewej strony.
Fragment kamiennej tablicy z dawnej elewacji Zamku Królewskiego, 2025. Fot. C. Kazimierowski

Miasto na gruzach

Choć zagadka pochodzenia tablicy z łacińską inskrypcją została rozwiązana, nadal frapuje kwestia miejsca, w którym się znalazła. Szczegółów można się jedynie domyślać, lecz najpewniej winę ponosi zawierucha wojenna i jej pokłosie. Tak Zamek Królewski, jak i Pałac Brühla oraz sąsiadujący z nim Pałac Saski zostały celowo zniszczone przez siły niemieckie w 1944 r. Po wojnie z wielkim wysiłkiem zaczęto oczyszczać miasto z milionów ton gruzów, pośród których znajdowały się skarby historycznej architektury. To właśnie w tych chwilach, w trakcie tytanicznej pracy sprzątania i planowania odbudowy Warszawy, fragment płyty musiał trafić do piwnic Pałacu Brühla. Nie jest więc wykluczone, że kolejne etapy prac archeologicznych na dotychczas nigdy niebadanym obszarze korpusu głównego pałacu odsłonią inne, równie cenne artefakty pochodzące z Zamku Królewskiego lub innych znamienitych historycznych budynków.

Na pierwszym planie po prawej stronie przeszklony pawilon wystawienniczy z obiektami odkrytymi w czasie badań archeologicznych na terenie Pałacu Brühla w 2023 r., w tym m.in. fragment kamiennej tablicy z dawnej elewacji Zamku Królewskiego w Warszawie oraz fragment rzeźby "Chwała". Na drugim planie po lewej stronie w wyraźnym świetle słonecznym Grób Nieznanego Żołnierza oraz drzewa Ogrodu Saskiego.
Wystawa „Skarby Pałacu Brühla” na pl. marsz. J. Piłsudskiego, 2024. Fot. T. Tołłoczko

Odnaleziona tablica na wystawie

Do niedawna fragment tablicy z inskrypcją znajdował się na wystawie „Skarby Pałacu Brühla”, którą cały czas można odwiedzić w przestrzeni pl. marsz. J. Piłsudskiego. Od kwietnia będzie gościć w nowym otoczeniu: na wystawie czasowej „Saskie wizje. Architektura władzy” w Zamku Królewskim w Warszawie. Będzie to idealna okazja, by nie tylko zobaczyć sam artefakt, ale i zrozumieć kontekst historyczny, w którym powstał. Ekspozycja przedstawia bowiem dzieje Zamku w czasach panowania Augusta II i Augusta III. Pojawią się na niej m.in. oryginalne rysunki architektoniczne ze zbiorów Państwowego Archiwum Saskiego w Dreźnie przedstawiające projekty oraz wizje wybitnych architektów i artystów epoki saskiej.

aktualności

XVII Spotkania architektury „Między ortodoksją a kreacją” – konferencja

Przed nami kolejna, siedemnasta już odsłona dorocznej konferencji konserwatorsko-architektonicznej. W tym roku wydarzenie z cyklu „Między ortodoksją a kreacją” przebiegnie pod hasłem „Kon–solidacja przestrzeni miejskich”. Konferencja odbędzie się w dniach 19-20 listopada 2025 r. w Pawilonie Stowarzyszenia Architektów Polskich (SARP) w Warszawie, dostępna będzie również transmisja online. Udział w wydarzeniu jest bezpłatny. Spotkania architektury w Pawilonie […]

Pałac Saski na Festiwalu Wspólna Niepodległa

11 listopada 1918 r. Polska odzyskała niepodległość, co przeszło wiek później świętujemy podczas pełnego muzyki i tańca Festiwalu Wspólna Niepodległa. Wzorem ostatnich 8 lat stołeczne Krakowskie Przedmieście w tym dniu wypełniają artyści: tancerze, muzycy i grupy rekonstrukcyjne. Nie zabraknie również kreatywnych warsztatów czy okazji do udziału w bezpłatnym spacerze z przewodnikiem. Z kolei na koniec […]

Silni dzięki wolności. Silni dzięki pamięci – 100 lat Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie

Setna rocznica odsłonięcia Grobu Nieznanego Żołnierza w arkadach kolumnady Pałacu Saskiego to chwila, w której warto zwrócić swój wzrok w przeszłość. Na jakich fundamentach oparta jest nasza wolność? Kim byli ludzie, którym zawdzięczamy naszą niepodległość i luksus życia we własnym kraju? Właśnie wspólnej pamięci o bezimiennych bohaterach, dzięki którym możemy cieszyć się wolnością, poświęcona jest […]

Oryginalna dekoracja Grobu Nieznanego Żołnierza powróciła na pl. Piłsudskiego

Choć wydawać by się mogło, że dzieje Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie zostały dogłębnie zbadane, niedawno doszło do wyjątkowego odkrycia. W kwietniu 2025 r. odnalezione zostały dwie metalowe tarcze, które zdobiły kiedyś okratowanie pomnika. W toku prac okazało się, że jeden z elementów krzyża Orderu Wojennego Virtuti Militari jest oryginałem, który zdobił to miejsce już […]

Wystawa „Wspólne miejsce, wspólna pamięć. 100 lat Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie”

Sto lat temu odsłonięto jedno z najważniejszych miejsc pamięci w Polsce: Grób Nieznanego Żołnierza w Warszawie. Choć jego dzisiejszy kształt jest wszystkim dobrze znany, mało kto pamięta, jak wyglądał przed wojną, czyli w swojej pełnej formie w arkadach kolumnady Pałacu Saskiego. Osunęły się także w otchłań zapomnienia emocje, które towarzyszyły naszym przodkom w tym czasie. O […]

Wzrost społecznego poparcia dla odbudowy Pałacu Saskiego

Jak wynika z najnowszych badań opinii publicznej na temat odbudowy Pałacu Saskiego, inwestycja cieszy się coraz większym poparciem społecznym. Z końcem 2024 r. dane wykazały już pięciokrotną przewagę liczby zwolenników nad przeciwnikami przedsięwzięcia. Odbudowy oczekuje ponad połowa ankietowanych Polaków (55%), co wpisuje się w europejski trend wzrostu zainteresowania architekturą historyczną i odbudową dziedzictwa. Jednocześnie wyraźny […]

Próbki piaskowca na terenie odbudowy Pałacu Saskiego

Rozpoczynają się obserwacje próbnych płyt kamiennych w związku z odbudową Pałaców Saskiego i Brühla oraz kamienic przy ul. Królewskiej. 20 fragmentów piaskowca wydobytego z kilku polskich kamieniołomów, m.in. z okolic Szydłowca oraz z Dolnego Śląska, trafiło na warszawski pl. Piłsudskiego. Regularny monitoring pozwoli dostrzec zmiany właściwości kamienia poddanego wpływowi warunków atmosferycznych bezpośrednio w miejscu, w […]

29. Międzynarodowe Biennale Plakatu – wystawa na pl. Piłsudskiego

Już po raz drugi ogrodzenie terenu odbudowy zespołu Pałaców Saskiego i Brühla oraz kamienic przy ul. Królewskiej stanie się galerią sztuki plakatu. Wystawę plenerową „Quo Vadis”, czyli wybrane prace artystów biorących udział w 29. edycji Międzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie, można oglądać na pl. Piłsudskiego od 5 lipca 2025 r. do końca wakacji. Światowe święto […]

Nowy katalog dzieł z archiwów w Dreźnie: Pałac Saski na dawnych rysunkach

„Wspólne dziedzictwo polsko-saskie” to opracowany naukowo zbiór powstałych w okresie panowania dynastii saskiej ponad 1100 rysunków architektonicznych, które dziś znajdują się w drezdeńskich archiwach. Wzbogaconą o zbiór esejów publikację pod redakcją profesorów Jakuba Sity oraz Pawła Migasiewicza wydano m.in dzięki współpracy Instytutu Sztuki PAN, Zamku Królewskiego w Warszawie, Instytutu Polonika oraz spółki Pałac Saski. Premiera […]